sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

כנגד ארבעה בנים דיברה תורה : אחד חכם , ואחד רשע , ואחד תם ואחד שאינו יודע לשאול . ברור הוא מן המערכת השלמה של הפסקה הנידונה , כי כנגד הרשע עומד כאן התם , מלשון תמים , כנאמר " תמים תהיה עם ה ' אלהיך " ( דברים יח . ( 13 רק בלשון המודרנית המקולקלת , הצינית וחסרת האחריות והדיוק הפך הביטוי " תם " לשוטה או לטיפש , שהם ההפך מחכם . לענייננו , ההפך מחכם הוא מי שאינו יודע לשאול , והמשנה אינה מתעניינת בסיבות הגורמות לכך . אחת היא למשנה אם אדם אינו שואל משום שהוא טיפש או שוטה , או משום שהוא אדיש לנעשה סביבו , או משום שאיזה פגם פיזי או נפשי מונע ממנו את הדבר . בתקופתנו התברר לנו , למרבה הצער , כי גם אנשים בעלי עמדה וגם מלומדים ומשכילים שייכים לעתים לקטגוריה זו של מי שאינו יודע לשאול . בייחוד אמור הדבר ביחס לשאלות שיש לשאול אותן כדי לקדם את התלמידים המבקשים תורה מפינו , ומבקשים ללמוד אף את המיומנות להשיב תשובות נאותות לשאלות שנשאלו . למרבה הצער , מיומנות זו של מתן תשובות הולמות וממוקדות הוזנחה אצלנו משך שנים רבות במערכת החינוך , בכנסת , בתקשורת ואפילו במערכת המשפט . ראשית חוכמה , חשוב לנו לדעת נוכח מצב עגום זה , שלפנינו תורה שלמה ולימוד היא צריכה . טעות אחרת , מן הטעויות החמורות ביותר בכלל ובתחום ההוראה בפרט , היא שבני אדם , ואף מורים , סבורים ברובם שהשאלה קיימת מראש ובכוח עצמה , ומקומה הוא לפני התשובה . האמת היא , ששאלה ותשובה הן שני צדדים של מטבע אחד , ולא זו בלבד שהן קיימות יחד , אלא שבעיקרה קודמת התשובה לשאלה . אי אפשר לשאול שאלה אמיתית על דבר שלא בא לעולם , לכן כל השאלות בעלות המשמעות מוסבות על תשובות קיימות מכבר . צריך אפוא להיות ברור לכל המורים , ובייחוד לכותבי בחינות מכל הסוגים ( כולל בחינות הבגרות , ( שבלי קיום מראש של התשובה המדויקת והמפורטת , אין כלל קיום לשאלה . שאלה שאינה בנויה על תשובה מלאה , מפורטת , מובנית ובהירה שקדמה לה , היא ברוב רובם של המקרים תלושה מן המציאות . במקרים אלה אין לדעת כלל מראש מה המציאות , מה המידע המדויק , המפורט והמאורגן שהשאלה דורשת אותה כתשובה . לכן חייבים כל המורים , בכל מקום ובכל עת , לכתוב תחילה את התשובות המלאות מראש , ורק לאחר שהן מובנות , מתקבלות על הדעת והולמות את המציאות , אפשר לשאול עליהן את השאלות המתבקשות . בגלל חשיבותן של התשובות ומפני שמצאתי רק מעט מחקרים משמעותיים על נושא זה , וכן מפני שמורים ואחרים נוהגים לדרוש מתלמידיהם תשובות שלמות , תשובות מלאות ותשובות מעמיקות , על אף שאיש לא טרח להסביר להם את טיב דרישותיהם , בניתי תיאוריה נסיונית לגבי דירוג זה של התשובות הניתנות . מטבע הדברים שהכללים שאני מציע הם שרירותיים מעט , וכל מורה רשאי להטיל בהם שינויים כלשהם , ואף לגוון אותם לפי הבנתו ולפי נסיונו . מכל מקום יש בהצעות שלי הטלת סדר וקביעת עקרונות מנחים לנושא שעד

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help