sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

לפעילות הקוגניטיבית המתרחשת בשעת הלמידה נודעת חשיבות עליונה . רק בשעה שהלומד מודע באופן מלא לפעולותיו , ויודע בבירור שברגע נתון הוא עוסק בהגדרה , והגדרה פירושה לציין את שמו של דבר , ולאחר מכן למצוא את מקומו בכלל , ולבסוף לגלות את ייחודו בין הפרטים השונים הנכללים באותו כלל , רק אז הוא יוכל להפנים את מה שלמד כדי להשתמש בו בשעת הצורך . נדגים את דברינו במשפט האומר , שכף ( שם הדבר ) הוא כלי אוכל ( הכלל , ( העשוי ידית שבקצה מצוי חלק קעור ומורחב , המאפשר לאכול בו נוזלים כגון מרק ( ייחוד הפרט משאר הפרטים שבכלל . ( רק כאשר הלומד מודע לכל שלבי פעולותיו , על מרכיביו הקוגניטיביים והמעשיים השימושיים , ורק כאשר הוא יודע לבצע את כל אלה באופן עצמאי , רק אז הוא יוכל להשתמש במיומנויות ההגדרה שרכש לשם שימוש בהזדמנויות חדשות . תהליכים אינטואיטיביים שאיננו מודעים לפרטיהם ולשלביהם אינם זמינים לנו כאשר אנו מבקשים להשתמש בהם לשם פענוח חומר אחר או תחום אחר . כשם שאינני רואה תועלת רבה בלימוד תיאורטי נפרד של מושגי החשיבה והלמידה , כך אני בטוח על יסוד בדיקת הדברים משך שנים ובכיתות הרבה , כי כל אותם חומרים בספרות , באמנות ואף בדברי תורה ומדרשים , הנלמדים על יסוד שילובה המודע של הכרת התהליך הקוגניטיבי שבלימוד הטקסטים , נלמדים באופן ברור יותר , והם זכורים לזמן רב יותר . בנוסף לכך , המושגים הקוגניטיביים של החשיבה ששימשו בלימוד הטקסטים זמינים ביותר לשם שימוש חוזר בטקסטים ובתחומים חדשים . נראה לי ברור , כי שילוב דרכי ההשוואה , דרכי הדירוג , ההגדרה , האנליזה , ההיסק , הארגומנטציה , היישום ודומיהם , הוא ההופך את הלמידה למודעת לעצמה , ומודעות זו הנה תנאי מוקדם לכל שימוש חוזר בדרכי הלמידה הנידונות . דרך המלך ללמידה כזאת היא שהמורים ירכשו לעצמם את כל המיומנויות הדרושות לטיפול במושגי החשיבה ובמושגי המקצוע הרבים , יסגלו לעצמם את הדרכים של שאילת השאילות , את האופנים של תהליכי החשיבה ואת הדרכים למתן התשובות ההולמות המפרשות את היצירה , יחילו את הכלים הללו על חומרי הדעת הנלמדים , ויעבירו לתלמידיהם את המיומנויות שרכשו . ז . דרכי השאלה , דרכי החשיבה ודרכי התשובה המשמשות אותנו במשימה זו אינן מטרות לעצמן בעבודתנו . אלה הם כלים שתפקידם לכוון את דרכי החשיבה שלנו למישור לוגי משותף לכולנו , ועל-ידי כך ליצור מכנה משותף תוכני מינימלי בין בני האומה המפולגים כל כך בתפיסותיהם , ולהוליך את חברתנו למודעות עצמית ולבהירות הדעת והחשיבה בחיינו החברתיים , הפוליטיים , התרבותיים והרוחניים . על כולנו להתפלל לבורא העולם ומקיימו שיעזור לנו להצליח במשימה חשובה זו .

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help