sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הדרכים הנידונות בספרי המחברים השונים , אלא בחרתי ביניהן את הרלוונטיות לפי דעתי , ואף שיפצתי ושכתבתי אותן לפי תפיסתי הן מבחינת ניסוחיהן והן מבחינת תכניהן , והדגמתי אותן לפי צרכי הדיסציפלינות ההומניסטיות שבהן דרכים אלו משמשות אותנו . בגין התמחותי עומדת הספרות במרכז ההדגמות , אך עם זה לא משכתי את ידי לא מן המקרא ולא מן המדרש , ופה ושם פלשתי מעט אפילו לתחומי אמנות הציור והפיסול . כך נהגתי בדרך שהציעה אורנה ויילר , כך נהגתי בשאלות המארגנות את החשיבה שבשיטת פרקינס וסווארץ , וכך נהגתי גם במיזוג שיטותיהם של בלום , של ממשיכיו ושל מבקריו . בכל השיטות הנידונות הוספתי דרכי שאלה המשתלבות בשיטה הנידונה , לפי מה שנראה בעיני נחוץ לשם הוראת הספרות והמקצועות הנידונים . בעיקר הקפדתי לשמור על המיקוד בין השאלה לחשיבה ולתשובה ההולמות את הנידון . ד . בייחוד השתדלתי לשים דגש על מושגי החשיבה הלוגית , ועל הדרכים שבהן אלה מעמידים שאלה ובונים תשובה רלוונטית . בספר ניתנים הסברים קצרים אך ממצים ומודגמים למהותם של מושגי החשיבה הנידונים בו : תזה , אנטיתזה , אנליזה , סינתזה , הגדרה , מיון , דירוג , יישום , אינדוקציה , דדוקציה , אך גם קל וחומר , היקש וגזרה שווה , סמיכות פרשיות ודומיהם . המושגים זוכים להסבר , להגדרה ולהדגמה , מופקות מהם שאלות ולשאלות מותאמות תשובות בליווי הסברים . ה . הואיל והתברר , כי במיון השאלות והתשובות על-פי חתכים אלו הייחוד הספרותי-האמנותי של הטקסטים הנלמדים יוצא מקופח ביותר , עד שלפעמים הוא הולך לאיבוד לגמרי , הוספתי חתך נוסף , של מיון השאלות והתשובות על-פי מרכיבי היסוד של המקצוע הנידון . במיון זה של השאלות עומדים במרכז הדיון מושגי היסוד של הדיסציפלינה , פירוש היצירה וחיפוש אחר משמעותה . על כן מוסבות השאלות על מרכיבים אלה , על ריבוי המשמעויות ועל הקונוטציות של הלשון הפיגורטיבית בכלל ושל המטאפורה בפרט ; על המבנים ועל הסוגות ועל הריתמים של השירה ; על עיצוב הדמות הבודדת ; על עיצוב הסיטואציות החברתיות ; על יסודות הלירי , הטרגי והקומי וכיוצא באלו . שאלותי מוסבות גם על המוטיב המסתתר מאחורי המטאפורה , הדימוי או הסמל , או על המשמעות שהריתמוס והמבנה מעניקים ליצירה וכיוצא באלה . כאן נשאלות גם השאלות ההולכות מן הצורה של היצירה אל משמעותה המצומצמת ואל משמעותה המורחבת והרלוונטית לחיינו . ו . כל דרכי החשיבה , וכן דרכי השאלה והתשובה הללו , תועלתן מועטה ביותר בשעה שהמלאכה נעשית בדרך אינטואיטיבית , כאשר הלומד או הפרשן או המבקר עושים את מלאכתם בלי להיות מודעים למהותן ולטיבן של הפעולות הקוגניטיביות שהם משתמשים בהן כדי לחדור למהותו ולמשמעותו של הטקסט המונח לפניהם . למודעות המלאה

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help