sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

על כל ענפיה – החברתיים , הפוליטיים , הדתיים , התרבותיים והחינוכיים , זקוקים אנו ביותר למידת מה של קונסנזוס , וקונסנזוס זה חייב להישען על אדני ההיגיון . רק ההיגיון הפילוסופי האוניברסלי והמעשי יש בכוחו לאחד את חשיבתנו , כדי שזו תוביל אותנו לקראת איזו אמת מינימלית משותפת ( מעבר לחילוקי הדעות הלגיטימיים , ( שאליה כולנו חייבים לשאוף . אני מאמין כי חשיבה הגיונית כזאת יש בכוחה ליצור בחברתנו איזה מיני-קונסנזוס , שהוא מין מכנה משותף מצומצם ביותר , לפחות בנושאים ובתכנים המרכזיים של חשיבתנו . עוד אני מאמין , כי אם עניין זה יהפוך למשימה לאומית ראשית , יש בכוח מערכת החינוך להוביל את המהלך הזה בקרב תלמידינו , שהם האוכלוסייה המבוגרת החושבת , הפועלת והמנהיגה של העתיד . כדי להשיג מטרה זו עלינו להפוך את כל הלמידה לרב-ממדית , ולבנות אותה על העקרונות הבאים : א . לא מדובר כאן במקצוע נוסף במערכת הלימודים של בית הספר , אלא בהגברת ההתייחסות הלוגית לחומר המרכזי הנלמד , בהרחבת היקף המידע התומך בקליטתו ובהבנתו ובהעמקת ההבנה , כתוצאה מהשוואת החומר המרכזי לחומרים מקבילים או מנוגדים , לחומרי תשתיות שבמרקם הנלמד . כן יש להרבות בהסברים ובפרשנויות מבהירים ; ואת כל החומרים הללו יש להפוך לרלוונטיים לחיי היום-יום של הלומד . לפחות חלק מן האמור שימש את המורים עד עתה , ואין כאן אלא הרחבה ומיסוד של הדברים בצורה מודעת למורה ולתלמיד כאחד . ב . לשם בהירות הלימוד , לשם מניעת טעויות הנובעות מדילוגים בקשב ובשמיעה , ולשם קביעת העקרונות והתכנים בזיכרון , יש לתת את רוב רובם של חומרי ההשוואה והחשיבה , כגון ההקבלות וההנגדות , התשתיות , ההסברים ודברי הפרשנות , וכן את ביאורי המושגים של המקצוע מזה ושל דרכי החשיבה מזה , ערוכים על דף מודפס לפני עיניהם של הלומדים . על הדף יש להציג גם את השאלות , שאותן בונים על-פי העקרונות של שאילת שאלות , על-פי העקרונות של מושגי המקצוע ועל-פי עקרונות החשיבה הקוגניטיבית והרגשית . שאלות אלו משמשות לא רק גירוי לחשיבה ולתשובה , אלא הן גם מחברות בין חומרי הדעת השונים המשתתפים בלמידה . את רוב השאלות יש ללוות בדברי הדרכה להכוונת החשיבה , על מנת שזו תוביל אל התשובות הרלוונטיות . לעתים יש לתת בצד השאלות גם את התשובות הרלוונטיות , ובמקרים אחרים ראוי לאפשר ללומד המתקדם להתמודד עם כל התהליך בכוחות עצמו . ג . אלו הם העקרונות והמטרות של ההוראה ושל הלמידה הרב-ממדיות , שספר זה מבקש להוביל לקראתן , והן נידונות בנספחים הגדולים שבסופו . כדי להשיג את מטרותיו מתרכז הספר כולו בתהליכי השאלה , החשיבה והתשובה . לא הסתפקתי בסקירה ביקורתית של

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help