sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

בדרך הנראית כאילו פעוט בן שנתיים קורא בעצמו בספר . ציבור ההורים והגננות מבינים עד כמה חשוב שלב זה בהתפתחות הילד , ומנסים לחפש דרך טובה להפקת תועלת מקסימלית מההאזנה של הילד לספר . מחקרים רבים בארץ ובעולם בחנו את סגנונות הקריאה של גננות והורים הקוראים ספרים לילדים . בפרק זה נסקור את התרומה של סגנונות הקריאה השונים לטיפוח האוריינות , נעמוד על העדויות מבוססות המחקר , התומכות בכל סגנון ונציג מחקר שלנו על דרכים שונות לקריאת ספר לילד , כך שיפיק ממנה את מרב התועלת ונסיים בהמלצות לחוקר , לגננת ולהורה . המסע האורייני עולה לבית-הספר היסודי , ובפרק השני נדון באהבת הקריאה או היעדרה . אבדן המוטיבציה לקריאת ספרים מתרחש במהלך בית-הספר היסודי . בחרנו לקרוא לפרק : צעירים ואהבת הקריאה – איך נשמור על הגחלת . ? אחת הסוגיות המרכזיות המטרידה אנשי חינוך היא כיצד לטפח אהבת קריאה בקרב ילדים . אם משחר ההיסטוריה של עם ישראל , אחד מערכי העם היהודי היה אהבת ספר , ולא סתם הוא נקרא " עם הספר , " הרי שבשנים האחרונות , הבילוי עם הספר הפך להיות חלק שולי בחיי הילדים . המחיר הגבוה של היעדר המוטיבציה לקריאת ספרים כבר עתה ניכר ברמה האוריינית של הבעה בכתב של התלמידים באוניברסיטאות . פרק זה יוקדש לתרומת קריאת ספרים ולטיפוח מוטיבציה לקריאת ספרים . נחשוב כיצד נשמור על הגחלת של אהבת סיפור וספר , שבלטה בגן הילדים ופוחתת בבית-הספר היסודי . נציג תכניות התערבות שעסקו בטיפוח אהבת ספר והביאו לשינוי מהותי . ננתח לעומק תכנית התערבות לטיפוח קריאה שהפעלנו בבית-ספר יסודי ונסיים בהמלצות לחוקר , למורה ולהורה . המסע האורייני עולה לחטיבת הביניים ובפרק שלישי נעסוק בשאלה מתבגרים וקריאה להנאה , הילכו שניים יחדיו בלתי אם נועדו , ? נדון בתמונה המורכבת והשונה בנושא קריאה בהנאה בקרב תלמידי חטיבות הביניים . נתאר תכנית התערבות חדשה , אשר פועלת ב-200 חטיבות ביניים בישראל , נציג מחקר שבדק את יעילותה בחטיבת-ביניים בצפון הארץ ונסיים בהמלצות לחוקר , למורה ולהורה . כאן נעצור במסע האורייני ונבדוק את סוגיית הכתיבה . בפרק הרביעי נבדוק כיצד " ובני השש יודעים פתאום לכתוב סיפור " וננתח את סוגיית הכתיבה . כתיבתם של ילדים נחקרה רבות , " ניצני הכתיבה " והדרך שהכותב הטירון מגלה את " סוד הכתיבה " נחקרו בקרב ילדי הגן . אוכלוסיית גיל הגן וגם אוכלוסיית תלמידי בית-הספר היסודי והתיכון נחקרו רבות . לעומת זאת , אוכלוסיית תלמידי כיתות א , -ב' ' שאינם כבר " מגלי סוד הכתיבה " אך עדיין אינם " כותבים מיומנים , " נחקרה רק חלקית . לאוכלוסייה זו של תלמידי כיתה א ' מוקדש פרק זה . נתאר מחקר אורך בן שנתיים , שבדק את התפתחות היכולת לכתוב סיפור בקרב ילדים מכיתות א -ב ' ' ממיצבים כלכליים-חברתיים שונים , מרמת אוריינות מוקדמת שונה והלומדים בסביבות אורייניות שונות . נסיים את המסע האורייני בפרק החמישי באוכלוסיית התלמידים בעלי מוגבלויות קשות ומורכבות , בפרק ששמו " גם הם יכולים לקרוא . " זוהי אוכלוסייה אשר עד לאחרונה איש לא הציב את יעד

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help