sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

בקרב ראשי התנועה על תכניותיו של הרצל לכנס קונגרס , ' ואכן כעבור חודש פנה אל מנהיגי ' הוועד האודסאי , ' הגוף הפורמלי שייצג את חובבי ציון ברוסיה , לעזור לו בהכנות לקראתו , אך מרביתם פקפקו אם לקחת בו חלק . ' כדי להבטיח את השתתפותם של הצירים מרוסיה , האיץ הרצל בעוזריו לשכנע את העסקנים שם ברצינות כוונותיו . ' הוא הבטיח , במכתבים במאמרים בעיתונות , ב ' קול קורא ' ובאמצעות שליחים ששלח , כי אפשר לסמוך עליו וכי אין כל סיבה לחששותיהם . פעולות השכנוע של הרצל עזרו בחלקן , ובמה ממנהיגי חיבת ציון החליטו להשתתף בקונגרס . אחד העם לעומת זאת לא השתכנע , למרות שצידד בעבר ברעיון לכנס קונגרס שיהיה בו כדי 'להרים את כבוד העניין הלאומי' בעיני היהודים . חילוקי הדעות האידאולוגיים היו ללא ספק הבסיס להתנגדותו של אחד העם להרצל . היסודות שעליהם השתית הרצל את תורתו - 'בעיית היהודים' שמקורה באנטישמיות מושרשת בחברה הכללית , וכינונה של מדינת יהודים כפתרון הבעיה - היו מנוגדים לרעיונותיו של אחד העם . ואולם לא מן הנמנע שאחד העם הסתייג מהרצל מסיבות מורכבות יותר . ייתכן שאפשר לייחס לריחוק גם את הפער התרבותי בין שני האישים שנבע מ ' מערביותו' של הרצל , מזרותו לחיבת ציון ומחוסר הבנתו את הבעיות המציקות ליהודים . על כך אפשר שנוספה היריבות האישית בין שני האישים , שנבעה ממאבקי כוח פוליטיים על השליטה בתנועה הלאומית היהודית . ביקורתו של אחד העם את תפיסתו 'המערבית ' של הרצל , לוותה בהאשמה כי אין הוא מבין את בעיות היהודים ובעיקר את בעיית יהודי מזרח אירופה שאותם הוא מבקש להציל . אך נדמה שמעבר לטיעוניו הרציונליים ביקורתו את הרצל נבעה גם מתחושת הנחיתות של חוגים שונים במזרח אירופה ביחס ל'אנשי המערב , ' בכל הקשור לתרבותם , להשכלתם ולתפיסת עולמם . 'יראת הרוממות בפני אחינו שבחו , ל' " כדבריו הציניים של לווינםקי , הייתה במידה מסוימת גם נחלת אחד העם וחבריו . סיבה נוספת ליחסו השלילי של אחד העם להרצל הייתה התייחסותו של האחרון למפעל ההתיישבות בארץ ישראל . אחד העם הזדהה עם הרואים בהרצל אדם מן החוץ המתערב בעניינים לא לו , שבהם עסקו חובבי ציון 15 שנה בטרם החל בפעילותו הפוליטית ; לשיטתם מעשיו עלולים היו להזיק למפעלם ' . בהתייחסותו השלילית הפומבית הראשונה אל הרצל טען אחד העם : 'אין לנו כל סיבה להתפעל ולהתרגש ביותר למראה "אמריקה " זו אשר לפני חמש עשרה שנה ויותר נתגלתה לנו באותה צורה שנתן לנו עתה דר ' הרצל . ' לדבריו הרצל חסר את הסמכות להורות לחובבי ציון כיצד להגשים את יעדיהם ולבקר את מעשיהם . אך מעבר לכל 14 ראו ביין , הרצל ; אבינרי , הרצל , עמ י . 144-125 15 איגרות בלקובסקי להרצל , 17 . 10 . 1897 , 10 . 4 . 1897 [ גרמנית , [ אצ " מ , . A 171 / 20 16 איגרת בלקובסקי להרצל , 29 . 4 . 1897 [ גרמנית , [ שם . 17 השוו למשל איגרת הרצל לשטאנד , , 18 . 2 . 1897 הרצל , כתבים , עמ' ; 205 הנ"ל , היומן , א , עמ' . 377 18 השוו : הצפירה (; 23 . 4 [ 5 . 5 ] . 1897 ) 92 איגרת בלקובסקי להרצל , 5 . 8 . 1897 [ גרמנית , [ אצ " מ , . A 171 / 20 19 איגרת אחד העם לעהרנפרייז , , 17 . 5 . 1897 בס"ל , , 4 ° 179- פנקס העתקה , 10 עמ ' . 346 20 גולדשטיין , הרצל והציונים הרוסים . 21 איגרת אוסישקין לאחד העם , , 27 . 4 . 1897 אצ " מ , . A 24 / 70 22 אחד העם , תשובה' כללית , ' השלח ב , ( 1898 ) עמ ' . 379

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help