sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

" מנעי קולך מבכי , ועיניך , מדמעה " אמנו רחל וגאולת ישראל ומורשתה בשירה מסורת ישראל מתארת את רחל אמנו כשותפה לתהליך הגאולה , ובמידה ניכרת – כמחוללתו . יסודותיה של מסורת זו בפשוטם של כתובים – בירמיהו לא 14-16 ובפרשנות מדרשית ושל ימי הביניים ( השואבת כוחה מפרשנות המדרש , ( לבראשית מח . 7 עניינו של פרק זה בתיאור מקומה של רחל אמנו בתהליך הגאולה , כפי שהוא מתגלה ברבדים גלויים וסמויים של כתובי מקרא – מחד גיסא , ובתיאור זיקתו לשש יצירות פואטיות – מאידך גיסא . ארבע מהן – "מאמע רוחעל " מאת משה צבי וינטרוב , " מאמע רחל " מאת אייבי רוטנברג , " מנעי קולך מבכי " מאת עידן רייכל , ו " רחל "' מאת מאיר אריאל – נחשבות כעממיות , קליטות , ובהירות . שתי הראשונות מבין הארבע נכתבו והולחנו על-ידי יוצרים מקיימי מצוות . שתי האחרונות נכתבו והוחלנו על- ידי יוצרים בעלי זהות דתית ואמנותית שונה . שתי היצירות הנוספות – " מאמע רוחעל " מאת יהושע דולב ו " שיר אמנו רחל " מאת אורי צבי גרינברג – מורכבות יותר , בשל שייכותן לעולם הספרות היפה – חוויתית , תימטית ואסתטית כאחד . ההטרוגניות של היוצרים ושל סוגות היצירות אינה מקרית אלא מגמתית , שכן היא מבקשת לבדוק מה מקום הדמות בתודעה הספרותית והעממית היהודית ככלל , ולא בפרטים מסויימים שלה , הנחשבים כמי כנאחזים באופן טבעי במורשת מוסכמת . מקרא ופירושיו אזכור מפורש וגלוי לתפקידה של רחל בשיבת הבנים מהגלות ארצה אינו מצוי בתורה , אלא בנביאים . באמצעות מונולוג דרמטי מתאר ירמיהו הנביא את תגובת ה ' לבכייה של רחל ולאי השלמתה עם השהייה הממושכת בגלות . ירמיהו ל א 14 כה אמר יהוה , קול ברמהנשמענהי בכי תמרורים--רחל , מבכה על-בניה כי איננו . 15 כה אמר יהוה , מנעי קולך מבכי , ועיניך , מדמעה : כי יש שכר לפעלתך יהוה-נאם , ושבו מארץ אויב . 16 תקוה-ויש לאחריתך , יהוה-נאם ; ושבו בנים , לגבולם . הכתוב אוחז לשון בינוני של נפעל )" נשמע , "( כדי להדגיש כי רחל אינה נחה לרגע . קולה נשמע כל הזמן . מצטרפת לכך אחת המשמעויות המוכרות של " קול ברמה נשמע , " היינו קולה הרם נשמע ללא הפוגה , מעת 20 הגדרה ז ' אנרית זו אינה מוחלטת , ראו , למשל , להלן , בפירוש השיר של עידן רייכל . 21 אמנם לפי תרגום יונתן ורש " י כוונת הכתוב לציין מקום מטאפיזי : ברום העולם , במרום , בשמים , ולפי רד – ק " מקום פיזי : גבעה רמה . בולה סבור , ש " רמה " הוא שם מקום , עיר בארץ בנימין – משם יצאו הגולים בזמן החורבן , כמצוין בירמיהו מ 1 ( ראו בולה , עמ ' שפו . ( זו הייתה דעתו של הרמב " ן בתחילה , עד שעלה לארץ ושינה את דעתו על סמך המסורת . ואלה דבריו : " זה כתבתי תחלה . ועכשיו שזכיתי ובאתי אני לירושלים , שבח לא-ל הטוב והמיטיב , ראיתי בעיני שאין מן קבורת רחל לבית-לחם אפילו מיל [ ... ] וכן ראיתי , שאינה קבורה ברמה ולא קרוב לה , אבל הרמה אשר לבנימין רחוק ממנה כארבע פרסאות , והרמה אשר בהר אפרים רחוק ממנה יותר משני ימים . " יתירה מזו , גם לאחר שהשתכנע הרמב " ן שקבורת רחל היא ביהודה , על יד בית לחם , עדין נוטה הוא לפרש ( בפירושו לבראשית לה ( 16 "קול ברמה – " בעיר רמה שבבנימין : " כי הייתה רחל צועקת בקול גדול ומספד מר עד שנשמע הקול למרחוק ברמה שהיא בראש ההר " . שלוש הגישות מאוחדות אפוא

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help