sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

העגלה – מקבילתו של האיל בבראשית כב וסמלה של יהדות נרדפת – אשר שרדה דלקה אימתנית , שהציתה עשבי מרעה וגלי נהר כאחד , לא יכלה להתמודד עם העובדה , שאיש לא ידע " מה עליה עבר . " בכיה האנושי מסגיר את סמליותה , ומאכלת היוצאת – כמו מעצמה – מבין העצים , מביאה עליה את קצה . הטור החותם את השיר מעיד ספק על בחירה בהתאבדות מתוך ייאוש , ספק מחוסר ברירה . מחרוזת השירם הלירית של אצ " ג נחתמת בשיר בעל אופי לאומי , המציג חלופה פסימית לעקידה המקראית , שהייתה ניסיון בלבד . 18 דוגמה נוספת היא קטע מרומן ביוגרפי של עמוס עוז , " סיפור על אהבה וחושך , " המתעמת עם סיפור גן עדן . עוז אינו מסתפק בעץ החיים ובעץ הדעת , המוזכרים בבראשית , ב-ג ומוסיף עליהם עץ נוסף – עץ הרשע . הנה קטע מדברי סבו של עוז , פאפא , המוסר את גרסתו , הספק משעשעת , ספק בוכיה , לפרשת גן-עדן . רק למראה התאכזרות היה פאפא מאבד את סלחנותו המשועשעת . אל הרשעות התייחס בתיעוב . עיניו התכולות השמחות היו מחשיכות לשמע מעשים של זדון : "חיה רעה ? אבל מה זאת בכלל חיה רעה ?" כך היה מהרהר לו ביידיש , " הרי שום חיה אינה רעה . שום חיה אינה מסוגלת להיות רעה . החיות עוד בכלל לא גילו את הרוע . הרוע הוא המונופול שלנו , של נזר הבריאה . אז אולי בכל זאת אכלנו שם בגן-עדן מהתפוח הלאנכון ? אולי בין עץ החיים ועץ הדעת צמח לו שם בגן עוד עץ אחד , עץ ארסי שלא כתוב בתורה , עץ הרוע " ( הוא היה קורא לו : "עץ הרישעס , "( " ואנחנו בטעות אכלנו דווקא ממנו ? הנחש הנוכל רימה את חווה , הבטיח לה , שזה בהחלט עץ הדעת , אבל לקח אותה ישר לעץ הרישעס . אילו באמת היינו אוכלים רק מעצי החיים והדעת , אולי בכלל לא היינו מגורשים מגן-עדן . " ? ואחר-כך , עיניו שוב תכולות ומתיזות גיצים שנונים של עליצות ולצון , היה מושך והולך בקולו האיטי , החם , ומנסח במילים בהירות ביידיש ציורית ושופעת , מה שז ' אן פול סארטר עתיד היה לגלות אחר כמה שנים : " אבל מה גיהנום ? מה גן-עדן ? הלוא זה הכול רק בפנים . בתוך הבית . גם גיהנום גם גן -עדן – אפשר למצוא בכל חדר . מאחורי כל דלת . תחת כל שמיכת זוג . זה ככה : קצת רשעות , ואדם לאדם – גיהנום . קצת רחמנות , קצת נדיבות , ואדם לאדם גן-עדן . קצת רחמנות ונדיבות אמרתי , אבל לא אמרתי אהבה : באהבה כול-עולמית אני לא כל-כך מאמין . אהבה של כולם לכולם , זה אולי נשאיר לישו . הלוא אהבה זה בכלל משהו אחר לגמרי . בכלל לא דומה לנדיבות וגם לא דומה לחמלה . להפך . אהבה זה מין ערבוב משונה של דבר והיפוכו . ערבוב בין אגואיזם הכי אגואיסטי להתמסרות הכי שלמה . פרדוקס ! חוץ מזה , אהבה , הלוא כל העולם מדבר היום על אהבה , אהבה , אבל אהבה הרי לא בוחרים , נדבקים בה , נלכדים , כמו במחלה , כמו באסון . אז מה כן בוחרים ? בין מה למה בני אדם בכל זאת מחויבים לבחור כמעט בכל רגע ? או נדיבות – או רשעות . הלוא את זה כל ילד קטן כבר יודע , ובכל זאת הרשעות לא נפסקת . איך אפשר להסביר את זה ? זה הכול בא לנו כנראה מהתפוח , שאנחנו אכלנו שם : אכלנו תפוח מורעל . קטע זה יידון בהרחבה בפרק הדן במורשתה של פרשת גן -עדן על יצרה זו של עמוס עוז . 18 לא ארחיב , כדי לא לחרוג מגבולות המבוא . 19 ראו עוז , , 2002 עמ ' . 176-177

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help