sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

את הקורא הנבון לבדוק , אם אין השפעות קוהלתיות בשירים מאוחרים ומוקדמים לאסופה זו , וכשיסתבר לו , ש יונתן פרסם שירים ' קוהלתיים ' בספרי שירה אחרים , אך לא הכניסם לאסופת השירים , ישאל עצמו , מדוע לא הוכנסו אליה . או מדוע בחר יונתן להכניס לאסופה דווקא את שבעת השירים האלה והוציא ממנה את האחרים . שאלות אלה מחדדות את הבנת עול מו השירי של המשורר – מחד גיסא , ומחיות את עולם התנ " ך והופכות אותו לרלוונטי – בוודאי עבור היוצר וחוקרו – מאידך גיסא . המקרים ' הקשים ' יותר , ולא פעם המאתגרים ומרתקים יותר , הם אותן יצירות , שאין להן , לכאורה ולא כלום , עם עולם התנ " ך ופרשנותו – מגוונת ומקוטבת ככל שתהיה . כזו היא , למשל , הקדמתו המיוחדת במינה של המלבי " ם למגילת שיר השירים – יצירה ספרותית מפוארת בפני עצמה , משופעת בחריזה ספוגת מקורות מקרא – המציעה פרשנות ייחודית , אשר אינה נאחזת במדרשי חז " ל האלגוריים , ששימשו תשתית לרבים מפרשני ימי הביניים . להפך . היא מתנגדת להם ומבקרת אותם בלשון קשה . אף-על- פי כן הקורא בעיון את הקדמתו הארוכה של המלבי " ם לפירושו למגילת שיר השירים , ואת הפירוש עצמו , מגלה עד מהרה , קרבה ליצירות תרבות מערביות קלסיות , זר ות ליהדות נורמטיבית בכל מובן ועניין . סברתו , שמגילת שיר השירים היא דרמה בת חמש מערכות , מעוררת תהייה , אם הכיר מבנים עתיקים של דרמה , כדרמה יוונית עתיקה בת חמש מערכות , גיבורים , קונפליקט , אקספוזיציה , סיום וסיבוך . 11 ומאחר שבמגילה אין גיבורה ראשית אחת , שהרי לצידה של " האחות הגדולה " פועלת , לדעתו , גם " אחות קטנה . " ומפני ש " דרמה " זו אינה מקיימת שלוש אחדויות של מקום , זמן ועלילה , כמקובל בטרגדיה הקלסית , יש מקום לשאול , הייתכן שהכיר את מבנה הטרגדיה השקספירית בת המאה , ה-16 שיש בה חמש מערכות , כבטרגדיה היוונית , אך אין בה שלוש אחדויות , כבאחותה הבכירה , וקיימות בה שתי עלילות מקבילות , ראשית ומשנית – ממש כבמגילה , אליבא דהמלבי " ם ? לדעתי , אין לשלול השערה כזו על הסף , על אף העובדה , שהמלבי " ם – מגדולי הרבנים , הדרשנים והפרשנים של המקרא במאה הי " ט – נלחם בחירוף נפש ברפורמים . 13 זיקה נוספת של המלבי " ם לטרגדיות העתיקות היא בתיאור תפקידן של בנות ירושלים , המזכיר , במידה רבה , את תפקיד המקהלה בטרגדיה היוונית . אולם בניגוד למקהלה , אשר נוהגת בנייטרליות , משהה מתחים , מבהירה סתומות , מנסה לכוון , להאיר , בלי לנקוט עמדה , "בנות ירושלים , " אליבא דהמלבי " ם , מזוהות עם תכונות חומרניות מובהקות : "הן בנות הגוויה , כוחותיה עוטרים אותה סביבה ויחזיקו בה בל תתפשט מן הגשמיות , ובל תישל נעלי החומר מעל רגליה , ובל תישא איבר לעוף על כנפי הטהרה והקדושה אל הרוחניות אל דודה בשמים " . כלומר הן אינן נייטרליות אלא נושאות כליו של שלמה המלך , המזוהה עם נטיות חמרניות וארציות . המלבי " ם מציב אפוא בפני קוראו אתגר כפול : פיצוח פירושו – מזה , ואיתור תשתיותיו , שאינן מאפיינות תפיסה יהודית- חרדית – מזה . בפרק המוקדש למגילת שיר השירים בספר זה , יוסבר , כי על אף שהכיר כנראה את מבנה הטרגדיות היווניות והשקספיריות ואת מגמתן , ל א נטל מהן את גורלו של הגיבור הטרגי , שלעולם נידון בהן לאבדון , בג ין משגה 11 הלפרין , עמ ' . 135-82 12 מנדילוב ושלוי , עמ ' ; 45 נבו , עמ ' . 21-9 13 גלר , תש . ס " 14 דיקמן , עמ ' . 11

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help