sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

במלכדתו ופחיו היקושים . ויתער בו לבן תשעים דרכיו ןלא ידע קצירים מחרישים . ובן מאה – ומייגע למאה ? – לתמה ילכו אליו אנשים , ובן מות – אחי תולע ורמה מאוס אחים מגאל הלבושים . הלא א חביר דברנהי לקונן לבבי בו וגופי לחדשים ! קינה עתיקה זו מתארת את התפתחות האדם מילדותו עד למותו . רוב אחת עשרה העתים – מגיל שנה ועד מאה – אינן מאופיינות בהיבטים חיוביים במיוחד : בן העשר מקפץ ללא תכלית " כגדי בינות תישים "; עניינו של בן העשרים – בעצמו ולא באחרים . אין הוא מסוגל להעניק אהבה . כל -כולו נתון לחשקיו האישיים " ) אוהב להתפאר ומתהדר לנשים . "( גם כוח ו של בן השלושים משרת בעיקר אותו . רק " בבואו בארבעים " חובר האדם " לרעיו הישישים . " תהליך החברות מתחיל בשלב מאוחר מאוד , לפי קינה זו , ומשך חייו קצר ביותר , כי כבר במלאות לאדם שישים , " בלהות הזמן עוברות ושבות " עליו ומשאירות בו חותם בל יימחה . הקפיצה המהירה מעשור לעשור – מעידה כאלף עדים על נזילות החיים ועל דלותם . דומה שעד גיל חמישים – שולט האדם , פחות או יותר , בחייו . האני -השר ממחיש את העובדה הזו באמצעות הפעלים המתייחסים לגיל האדם : "בן עשר יקפץ " "; בן עשרים אהוב ללב [ ... ] ואו הב [ ... ] ומתה דר ; " [ ... ] בן שלושים " יתנאה ויתגאה "; בן ארבעים " יתמם ויתחבר , " ובן החמישים " ייקץ משנת ילדות ושחרות . " אבל , החל משישים –הופך האדם לסביל . אין הוא יכול לעצור שינויים המתחוללים בו : "בלהות הזמן ( כאבים ומחלות ) עוברות ושבות ") "; הוא ) נאנח מן כאב זקן "; הזמן לוכד את בן השמונים , והדרכים מתערבבות לבן התשעים , " ולא ידע קצירים מחרישים " ( לא יבדיל בין קציר וחריש . ( אשר לבן המאה – " מי יגע למאה ! "? רוב רובם של בני האדם אינם משלימים מאה שנות חיים , ומעטים הזוכים לכך , מוחזקים כתמוהים – כדברי האני-השר : "לתמה ילכו אליו אנשים " – ספק – כדי לצפות בתופעה הנדירה ; קרוב לוודאי – כדי להביט במוזרותה ובסימני הזמן החרותים על מושאה . 9 הגיל הצעיר ביותר הנזכר בקינה זו " ) שנה או שנתים "( חובר בקינה זו יותר לגילאים המאוחרים . זחילת התינוק , או הקולות שהוא משמיע , אינם מעידים על עצמאות או על יכולת תקשור , כמגבלותיו של הזקן . אין ספק , כי בנוסף לזיקתה של קינה זו לשירה ערבית בת זמנו של הנגיד , הרי היא מהלכת בתלמיו של בעל קוהלת המיוסר – בוודאי על-פי פשוטם של כתובים . אלה ' המקרים הקלים , ' כי הם גלויים . הקשר בין התשתית הקדומה לבין התבנית החדשה נתון , משימת הקורא-החוקר היא לאפיינו . מחזור שירי קוהלת , שנתן יונתן בחר לכנסם באסופת השירים המאוחרת , מאלץ 9 בדומה לקהלת רבה א ג : "הזקין , הרי הוא כקוף . " 10 " רחישה יש כצפעוני נחשים . " רח " ש פירושו בארמית זח " ל על -פי אונקלוס לבראשית א . 26

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help