sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הצליחו להשתלב במהירות במערכת-החינוך לאחר הפינוי ולהשתקם , הרי לגבי תלמידי חבל-עזה , שמנו אלפים אחדים – כשלה המדינה במשימה כל השנים . למעשה , רק בשנת , 2010 חמש שנים אחרי הפינוי – חלה תמורה והאצה בשיקומם . ההסבר המרכזי להבדל נעוץ בעובדה , שבטיפול בשיקומם החינוכי של ילדי צפון-השומרון , מיד עם הפינוי – טיפלו הוריהם , ואילו בתלמידי חבל-עזה טיפלה המערכת הממלכתית . בעריכת המחקר ניצבנו לפני בעיה מתודולוגית . היה עלינו להחליט אילו מהאירועים ההיסטוריים , מאז כינונו של גוש-קטיף , רלוונטיים לנושא . כמו-כן , היה עלינו לקבוע כיצד להציג את הדיון לפני הקורא : האם לנקוט דרך של סקירה כרונולוגית , המשקפת את " הסיפור , " או למקד את הדיון בסוגיות המרכזיות , שהשתלשלו מהמעשים והמחדלים של המעורבים ב " סאגה " זו . הפרקים שלהלן כתובים על-פי סדר כרונולוגי , החל בעקרונות האסטרטגיים , הביטחוניים והמדיניים , שהיו המסד , שעליו נשענו ממשלות-ישראל בהקימן את היישובים בחבל-עזה , לאחר מלחמת ששת-הימים וכלה – בניסיונות להעריך מדוע מתמשך תהליך שיקומם של המתנחלים , ובכללם – שיקומם החינוכי-נפשי של התלמידים ובני-הנוער , שנעקרו מבתיהם למעלה משבע שנים מאז הפינוי , ועדיין לא הסתיים עם עריכת מחקר זה . המחקר משלב בין גישות היסטוריות אחדות : א . " הגישה של ההיסטוריה הנרטיבית , " הדנה בקהילות המתנחלים מההיבט החברתי-אידאולוגי – נוכח מעשיה ומחדליה של ממשלתו של אריאל שרון ויחסה של החברה הישראלית לתכניתההתנתקות החד-צדדית . ב . " הגישה של ההיסטוריה של המבנים , " הדנה בהתנהלות של משרדי הממשלה והמערכות הבירוקרטיות והרגולטוריות שעסקו בהיבטיה השונים של תכנית-ההתנתקות ובשיקום העקורים , ובכללם – התלמידים ובני-הנוער . ג . " הגישה של ההיסטוריה של המנטליות , " המבקשת לבדוק את השבר , שפקד את קהילות המתנחלים , בהופכם מ " חלוצים ומגשימים " ל " נטל על החברה הישראלית . " תכליתו של המחקר לערוך מחקר משווה של התאוריות והדעות של חוגים שונים ביחס לתכניתההתנתקות החד-צדדית : להעריך מה היה התהליך שהוביל לגיבושה של התכנית ; כיצד נערכו לקראת ביצועה – לפינוי ולשיקום ; מה היו השלכותיה בסוגיות-יסוד , הנוגעות לקיומה של מדינת-ישראל , לאופייה הדמוקרטי , לפגיעה בקונצנזוס הלאומי ובהעמקת-השבר בין חלקי העם ; ובעיקר – השלכותיה על עתידם של העקורים ; להעריך האם היה המהלך , על רקע תקופתו , חלק ממדיניות בעלת-חזון ומעוף , כורח-המציאות , הצלחה או כישלון ?; לבדוק האם תגובתם של מתנחלי חבל-עזה וצפוןהשומרון לתכנית-ההתנתקות הייתה אחידה , לאמור דחייתה על הסף – תוך כדי ניהול " מאבק רצוף " ( אלים ?( ללא פשרות במגמה לגרום לביטולה ?; לבחון האם היה נתק מוחלט בין המתנחלים לרשויות הממשלתיות – כחלק מאסטרטגית המאבק של המתנחלים נגד התכנית ( כמובן , בכך טמון ההסבר להתארכותו ול " קלקולים " הרבים , שאירעו בתהליך שיקומם (?; להעריך את ההתארגנות , ואת

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help