sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

לדעתו של ברינקר , התכלית מבדילה אותם זה מזה ולפיה נקבעים נושא , מבנה וביצוע . חשיבותו של המחקר של הלפרין לענייננו בעיקר בכך , שהוא מרחיב את מספר הסוגות . נוכל , לדעתה , למצוא אצל אריסטו שלוש קבוצות בנות שני ז ' אנרים כל אחת , המשותפים בסוג והנבדלים בז ' אנר ( המונח ז ' אנר משמש במחקרה כנרדף לתת-סוגה . ( מעניין , שגם כיום , כשהנטייה היא להכיר בדינמיות של הז ' אנר , ישנן שיטות , הגורסות קיומם של שלושה ז ' אנרים בלבד . הובס סבור , שהעולם נחלק לארמון לעיר ולכפר , ולאלה תואמים שלושה סוגי שירה : הגיבורית ( אפוס וטרגדיה ) ההלעגית ( סטירה וקומדיה ) והפסטורלה . גם לדעת פנאולי , יתנקזו כל תת הסוגים , בסופו של דבר , לשלושה ראשים : שירה מאגית , מיתית ומיסטית . גם במאות ה-17 וה , -18 בהן התייחסו לסוגות כאל " מוסד סגור , " לא נמצאה אחידות בהבחנות בין הסוגות או אף ידיעת הצורך בכך . במאה ה-18 ניתנה אפשרות לסטייה ממודלים . זכה בה הגאון , שיצר בעצמו מודל קלסי באיזו דרך אינטואיטיבית . בפעם הראשונה נשמעה הטענה , כי צפויה התיישנות של ז ' אנרים עתיקים ועלייה של חדשים . הנושאים אינם לקוחים עוד מן המיתולוגיה היוונית והרומית , אלא מן הברית הישנה , הברית החדשה , הספרות שבעל -פה ומן ההווי היומיומי . רק החל מהמאה ה-19 נשמעת הדרישה למקוריות , המביאה לא רק לחיפוש החידוש אלא גם לאיתור החד-פעמיות שביצירה האמנותית . מגמה כזו מעוררת את שאלת היכולת לצרף נורמות , הטובות תמיד , למקוריות , שהיא חד-פעמית . תשובתו של יאן מוקאז ' ובסקי לשאלה זו היא , שהנורמה האסתיטית פועלת באופן מהופך לפעילותן של נורמות בתחומים אחרים של החיים האנושיים . נורמה אסתיטית צריכה להתקיים , כדי שאמנים שונים יצליחו לסטות ממנה ואפילו להפר אותה . החל ממאה זו אין הז ' אנר נתפש עוד כ " צווים מוסדיים הנאכפים על הסופר , " אלא כצווים רכים , המוצעים על -ידי " מוסד פתוח . " "סוג ספרותי הוא מוסד , כשם שכנסייה , אוניברסיטה או מדינה הם מוסד ( ... ) אדם יכול לפעול , לבטא עצמו באמצעות מוסדות קיימים , ליצור חדשים . " ( ... ) גם באחטין טוען לדינמיות של הז ' אנר , הקם לתחייה ומתחדש בכל שלב חדש של התפתחות הספרות . לדעתו , הארכאיות הנשמרת בז ' אנר אינה מתה . הז ' אנר חי בהווה , אבל תמיד זוכר את עברו . ברונטיר , המשווה את הז ' אנר לחיים במובן הביולוגי " ) הז ' אנר נולד , גדל , מגיע לשלמות , שוקע ולבסוף גווע , "( אינו גורס נצחיותה של הארכאיות , כבאחטין . ההשתנות כמרכיב דומיננטי במערכת הז ' אנרית מודגשת על-ידי טינייאנוב , וביתר הדגשה תימצא אצל טומאטשבסקי . פריי לועג לסבורים , שקיים רפרטואר קבוע של ז ' אנרים . חציו מופנים בעיקר לדבקים בעמדות הקדמונים , שהיו רוצים להבחין , למשל , בין שני סוגי דרמה בלבד . הם מזכירים לו את הרופאים של הרנסנס " שסרבו לטפל בסיפיליס , מפני שגאלאנוס לא

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help