sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

קלסיציזם , יש לזכור , אינו תופעה חד-פעמית . זוהי מגמה בת מאות שנים , שכל אימת שהיא שולטת בחיי הרוח של תקופה מסוימת , ניתן לדבר על קלסיציזם חדש . הנחת הקלסיציזם היא , שיש מספר סופי של סוגים ספרותיים ואמנותיים , ושיצירות המופת של התקופות הקלסיות , היווניות והרומיות , מגלמות את כל הסוגים האלה . הקלסיציזם אינו מכיר באפשרות היווצרותם של סוגים חדשים , וכשנוצרו סוגים חדשים , כרומנסה , לא העניקו להם הכרה . מקוריותו של אמן קלסי תימצא , לפי זאת , בתחום האמצעים ולא בתחום המטרות . הקלסיציסטים אינם מכירים במלאכותיות גישתם , מפני שהמודלים הקלסיים ממצים , לדעתם , את כל היבטי המציאות שבהם יכולה יצירה ספרותית לעסוק . מהם אותם סוגים ספרותיים טהורים ? לא נמצאה לכך תשובה אחת . אריסטו והוראציוס הם הכתובים הקלסיים שלנו בתורת הסוגות , לדעתו של אוסטין וורן , הוראציוס העניק לנו את שני הסוגים הראשיים , טרגדיה ואפוס , ואריסטו הוסיף את השירה הלירית . שיטה אחרת גורסת , שמאז אפלטון ועד למאות ה-17 וה- 18 החלוקה הידועה והמקובלת היא לשני ז ' אנרים בלבד , האפיקה – היא הפעילות המחקה , והדרמה – היא הפעילות המבצעת . אף -כי קיים לאורך כל התקופה נסיון להגדיר את הליריקה כסוג נוסף , קיים , באותה מידה של אינטנסיביות , גם נסיון הפוך . יש מי שמקדים את זיהוי הליריקה כז ' אנר למאה ה-16 ולפיו , מינטורנו הוא הראשון שייחדו כסוגה , ( ב-1559 ) אולם סברה שלטת היא , שרק המפנה הרומנטי העמיד את הז ' אנר הלירי כעצמאי . במה נבדלו הז ' אנרים זה מזה ? גם בכך חלוקות הדעות . אליבא דאפלטון ואריסטו נבדלו ב " אורח החיקוי . " שירה לירית הינה לרוב הפרסונה של המשורר עצמו . שירה אפית מדובבת חלקית את המשורר וחלקית את הנפשות שלו בהרצאת דברים ישירה , ובדרמה נעלם המשורר מאחורי צוות הנפשות הפועלות . שרה הלפרין סבורה , שלדעת אריסטו , שלוש בחינות מבדילות את הסוגות זו מזו : אמצעי העיצוב , מושאי העיצוב ואופני העיצוב . אמצעי העיצוב הם חיצוניים , טכניים ומקריים , יחסית לבחינות האחרות . הם המדיום , שבאמצעותו מועברת היצירה ; באמנויות פלסטיות – הצבעים והצורות , באמנות הווקלית – הזמרה והנגינה , ובאמנות הספרות – המילה . מושאי העיצוב מתייחסים לתוכן הפנימי . מושא החיקוי של הטרגדיה , למשל , הוא אנשים רציניים , טובים מאתנו , ואילו הקומדיה מחקה פחותי-ערך . אופני החיקוי מתייחסים לטכניקה של דרך ההגשה , אשר יכולה להיות דרמטית או נרטיבית . דאלאס סבור , שממד הזמן מבדילם : הדרמה – זמנה הווה , האפוס – זמנו עבר והליריקה – זמנה עתיד . גם ג ' ון ארסקין מחשיב את הזמן כגורם המבדיל בין הז ' אנרים , אבל לגירסתו , דווקא השיר הלירי – זמנו הווה . הדרמה והטרגדיה – זמנם עבר והאפוס – חותר אל עתיד . לו נדרש להכריע , היה יעקובסון מצדד לבטח בדאלאס .

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help