sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא : בעיית הסוגה בפואטיקה של אצ " ג " אנו , יהודים שכמותינו , וסטרוקטורה אמנותית לשם אמנות סתם ( ... ) אנו ומכניסמוס ספרותי " ) " (?! ... ) כלפי תשעים ותשעה , " ו ) – הצהרה אחת מתוך רבות , השוללת כתיבה על -פי נורמות של סוגה – ממנה עולה , לכאורה , שאצ " ג היה שולל נחיצותו של מחקר , המתכוון לסמן את גבולות ה " מכניסמוס " של סוגת הקינה שלו , שהיא מקרה פרטי מתוך מכלול . התייחסותנו להצהרתו החד-משמעית תתנהל בשני מישורים : א . נגבש עמדה בעניין מחויבותנו לקבל או לדחות התבטאויות פואטיות של משורר בענייני יצירה ספרותית בכלל וביצירותיו שלו בפרט . ב . ננסה לבדוק האם אכן קיים פער בין מגמתו של ספר זה לבין עמדתו הבסיסית של המשורר . א . סוקרטס היה אולי הראשון , שהבחין בין הכושר לבקר דברי ספרות ובין הכושר לחברם . גם קאנט , הרואה באמן גאון , אינו סבור שבכוחו לבטא דברים על יצירתו . רק הבוחן את המוצר , לא מי שייצרו , יגלה את הכללים , שעל פיהם הוא עשוי . עמדה כזו תובעת התעלמות מדעת מהצהרות פואטיות , המנוסחות על -ידי יוצרים , בין ביצירה , בין מחוצה לה . אולם פאונד וכמוהו גם שטיינר סבורים , שלאמן עליונות על המבקר . דרך הביניים תימצא אצל אבקרומבי , הסבור שהיכולת ליצור דברי ספרות והיכולת לבקרם יכולות לדור בכפיפה אחת אצל אדם אחד , אף-על -פי שתופעה כזו נדירה . ואמנם , מוכרים לנו משוררים , שתרמו רבות להבנת אמנות , הבחינו במושגים , יצרו אסכולות , כתבו מניפסטים והעידו עדויות מאלפות לגבי יצירתם שלהם . מן הדין אפוא לנקוט דרכו של פריי , המחייב עיון במפתחות המוצעים על -ידי האמן , אך אינו ממליץ בשום פנים לקבלם כאוטוריטה . לכן , לא נתעלם מהצהרתו של אצ " ג וננסה להבינה בהקשרה . ב . הציטוט הנזכר מצוי בתוך פיסקה , הקוראת תיגר על חיקוי הסוגות של הסוניטות והאידיליות " ) כלפי תשעים ותשעה . ( ו , " בהמשכה של המסה יד חו גם רומנים ודרמות ויישלל השימוש בחרוז ובמשקל ( שם , ח . ( המשקל מנואץ גם בתוך שירים . הוא הדין בריתמוס , בכתב לטיני וקרילי וב " שיר לירי מצומצם וקטן " " ) כלב בית , " ל ; " אימה גדולה וירח ; 34 , " " הגברות העולה , " יח-יט , כה ; " לוי לספרי כלב בית , " יג . ( כל אלה מצטרפים למושג רחב יותר , שכינויו בפי אצ " ג : "תורת גויים באמנות העולמית " " ) כלפי תשעים ותשעה , " יא . ( זו אפוא כוונת המשורר . סוגות קלסיות אירופאיות מוקצות בעיניו מחמת מיאוס , גין שיוכן ל " תורת גויים . " כנגדן מוצבות סוגות עבריות .

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help