sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website

1

Page:12

במידה רבה לנטייה של סמיוטיקנים שלא לגעת בשאלות כאלה ( אטרידג . ( 63 , ' הנטייה הזאת מובנת מאוד גם מפני שכל תאוריה סמיוטית שמבקשת להתמודד עם שאלות של רפרנטים , נאלצת להתמודד עם שאלות על אמת וערכי אמת שאינן מתיישבות היטב עם תמצית הסמיוטיקה , וגם מפני שבסימנים מסוימים שאלת הרפרנט מופשטת למדי : לסימן ' כלב' יכול להיות רפרנט בעולם העצמים הממשיים , ומה יהיה הרפרנט של הסימן ' אבל ? ' אבל מאחר שהעניין המרכזי שאני עוסקת בו כאן אינו תאוריה סמיוטית אלא טקסט ספרותי מסוים , איני מגבילה את הדיון לדיכוטומיה של מסמן ומסומן . ' תמול שלשום' הוא טקסט שמעלה באופן עקבי סוגיות שנוגעות ליחסים בין דברים לסימנים . כדברי אומברטו אקו : ( Eco ) ' עצם הדבר שהסמיוטיקה היא עובדה בעולם של עובדות מגביל את הטוהר האבסולוטי של יקום של קודים . סמיוטיקה מתרחשת בין אירועים , ורבים מן האירועים מתרחשים כך ששום קוד לא יכול לצפותם . ולפיכך היצירתיות הסמיוטית המתאפשרת בזכות קודים , דורשת שהאירועים החדשים האלה יקבלו שם ויתוארו' ( אקו , תאוריה , . ( 158 אני פונה אפוא להגדרה המפורסמת שהציע פירס לסימן , שיש בה שלוש ישויות : הסימן , האובייקט והאינטרפרטנט . סימן הוא משהו שמייצג משהו , בשביל מישהו , מבחינה כלשהי . הסימן פונה אל מישהו – הוא אדם מסוים , ויוצר במוחו סימן מקביל , שפירס מכנה האינטרפרטנט של הסימן הראשון . הסימן מייצג משהו – הוא האובייקט שלו , והוא מייצג אותו לא בכל היבט ומובן , אלא בהתייחס למעין רעיון שפירס מכנה הבסיס של הסימן ( פירס , אוסף . ( 228 , II ברור אפוא שפירס מוצא עניין בסימנים כפי שהם מתפקדים באירוע מסוים , בשביל פרשן מסוים שרואה בהם מייצגים של אובייקט מסוים . המילה ' כלב' למשל במשפט 'תראה איזה כלב חמוד' הנאמר סמוך לאצבע מורה , יכולה

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help