sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

אינו מקרה ייחודי ומנותק , אלא משתתף – אמנם רדיקלי – בסביבה שבה סימנים מקבלים תפקיד מרכזי . גם בגיבור הרומן יצחק קומר אני רואה מעין דמות סמיוטית . הרבה נכתב על התפתחותו – ועל אי התפתחותו – מהיבטים אידאולוגיים ולאומיים , ארוטיים , דתיים ואחרים . ואני מבקשת לזרוע אור על התפתחותו של יצחק האיש העובד , המגיע לארץ ישראל בגלל חלומו להיות עובד אדמה או פועל , ולאט לאט הוא מוותר על החלום ולומד את מקצוע הצבעות . בקריאה שלי , משרטט יצחק קומר במהלך התקדמותו המקצועית ציר סמיוטי ששני קטביו הם עבודת האדמה ועבודת האמנות : עבודת האדמה כרוכה בסימון מזערי , ועבודת האמנות – בסימון מר י . יצחק עצמו אינו מסוגל לגעת אפילו באחד מן הקטבים האלה , אבל תנועתו ההדרגתית מן האחד לעבר האחר חושפת משהו מעניין לא רק בהתפתחות דמותו , אלא גם באופן שבו סימנים מתפקדים ברומן . בשיאה של האבולוציה המקצועית והסמיוטית שלו , יצחק מפיק את יצירתו האולטימטיבית , את בלק , שמעתה יקבל חיים נרטיביים משל עצמו . בחלק השני של החיבור אני מתמקדת בדמותו של הכלב , שהוא סימן מהלך , ובוחנת כמה מן הסוגיות הסמיוטיות שהוא מעורר , ובהן סימן שמשקר , בלק בבחינת עבודת אמנות ושי ם . ( naming ) לבסוף אני שואלת אם האפקטיביות של סימנים , כמו שהיא מוצגת ב'תמול שלשום , ' נובעת רק מן האופן שבו הם נקראים ומפורשים , או שמא סימנים מקבלים ברומן כוח פנימי שאינו תלוי בקריאה ובפרשנות . הפרספקטיבה הסמיוטית שלי חבה הרבה לקווי המתאר שהתווה דן מירון בשני המאמרים המקיפים שכתב על ' תמול שלשום . ' מירון רואה ביחסים בין ה'מילה' ל'דבר' – נושא שלדבריו בקושי נגעה בו הביקורת – אחד הנושאים המרכזיים ברומן . ואכן , סימנים כמעט אינם מופיעים ברומן בפני עצמם , אלא מתוך זיקה ל'אובייקט , ' ' דבר , ' או ' עובדה'

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help