sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

אפשר כמובן לומר שאמונתם של בני משפחתה של בעלת הבית בכוחה של ההטבלה היא שהולידה את האפקט רב העוצמה של הסימן הדתי . אם שפה – או כל מערכת סימנים אחרת – היא מערכת של הסכמות חברתיות שמקשרת בין סוגים מסוימים של ייצוגים ( אורליים , ויזואליים , מחוות גוף וכיו"ב ) ובין משמעות ( תוכן , ( הרי אותן הסכמות חברתיות יש להן בוודאי השפעה ניכרת על אלה החולקים אותן . אך מה שבולט בסיפור הקטן הזה הוא שבשעה שבני המשפחה מוטבלים לנצרות הם עדיין אינם נוצרים , כלומר הם אינם שייכים למערך החברתי שבו יש לסימן ההטבלה משמעות ותוקף , ולפיכך לא היה הסימן אמור לפעול עליהם . לסימן יש אפוא כוח רב כל כך , שהוא יכול להשפיע אפילו על מי שאינם משתתפים פעילים במערך החברתי שבו הוא מתפקד . בדיוק כמו שהאותיות שעל עורו של בלק ' מגיעות עד הנפש' של הכלב , אף על פי שהוא עצמו אינו יכול לקרוא אותן . המספר של הרומן אינו מוסר לנו כיצד בדיוק צבר סימן ההטבלה כוח השפעה כה גדול על המציאות , ואינו מפרט מדוע לא הצליחה המשפחה להפריד בין המחווה הפיזית ובין תוצאותיה הרליגיוזיות . וזה אחד המאפיינים המרכזיים של המספר הזה : דברים הם כמות שהם , לא תמיד יש להם הסבר . ואפילו ניתן להם הסבר , היינו צריכים לנהוג בו חשדנות , שכן המספר נוקט פעמים רבות טון אירוני ומשתמש במבעים משולבים , כשהוא מצטט בקולו שלו דמויות שהוא חולק על השקפותיהן במובהק . בחיבור הזה אני מבקשת לבחון את המבנה ואת דרכי הפעולה של מערכות סמיוטיות ב'תמול שלשום . ' מקרה המבחן האולטימטיבי לפרספקטיבה סמיוטית על הרומן הוא כמובן בלק , כלב החוצות שהיה לטקסט מהלך , שנשא את המילים ' כלב משוגע' על גבו בשכונות ירושלים , עד שנכבש בידי הסימן שעל עורו ונהיה משוגע . ועם זאת , בלק

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help