sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

הקדמה באחד הפרקים הראשונים של ' תמול שלשום' מסופר בקצרה מעשה שאירע למשפחתה של בעלת הבית של ידידיה רבינוביץ , ' חברו של גיבור הרומן יצחק קומר . אחרי שמיסיונרים נוצרים הצילו את אבותיה של בעלת הבית מרעב וממחלות , הוטבלו בני המשפחה לנצרות : ' אמרו , מה איכפת לנו אם מזים עלינו מעט מים . אבל המים שהזו על הגוף הגיעו עד הנפש' . ( 88 ) והנה בקצרה התפיסה הסמיוטית של הרומן כולו : סימן שמשתלט על האובייקט שלו , מטביע בו שינוי מהותי וכובש אותו כליל . הנאיביות הסמיוטית של בני המשפחה של בעלת הבית , הדומים ליצחק קומר ביותר מהיבט אחד , גרמה להם לטעות , ועל טעותם שילמו מחיר גבוה . בני המשפחה זלזלו בסימן , והיו סבורים שאפשר להפריד את המסמן ( התזת המים על הגוף ) מן המסומן ( הפיכה לנוצרים , ( וכך לרוקן את הסימן ( טבילה לנצרות ) מתוכנו , ולפרק אותו ממטענו הסמיוטי . ואולם הסימן מוכיח , כמו שקורה פעמים רבות ב'תמול שלשום , ' שהוא רב עוצמה ועמיד הרבה יותר מכפי שנהוג לתפוס אותו . כי סימנים אינם בבחינת ייצוג חיצוני ושרירותי של אובייקט בעל מהות פנימית יציבה . להפך , סימנים יוצרים מעין תנועה ' כלפי פנים , ' וכך הם משפיעים על מה שלכאורה הוא קבוע ובר קיימא ואפילו משנים אותו . 1 במראי המקום לציטוטים מ'תמול שלשום' לא יופיע אזכור המחבר או הספר אלא מספר העמוד בלבד .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help