sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

השתקפות של ענפי נוסח קדומים של הטקסט המקראי . הקבוצה השנייה היא קבוצת החיבורים שאפשר לכנותם ' כתתיים , ' ומהם נלמד על עולמה של עדה מתבדלת . עם המגילות האלה נמנות המגילות שכבר הזכרנו , מגילת מלחמת בני אור בבני חושך , פשר חבקוק , מגילת ההודיות ומגילת הסרכים . להן נוכל להוסיף את ' מגילת ברית דמשק' ( שעותק שלה התגלה בגניזה בקאהיר וכתבי יד מקוטעים נמצאו במערות , ( ' מגילת מקצת מעשי התורה , ' פשרים על נחום , תהילים וישעיהו ועוד . בקבוצה השלישית מגילות שמכילות חיבורים שהם חיצוניים למקרא וחיצוניים לעדה ובהם פרוזה ( כדוגמת המגילה החיצונית לספר בראשית שהזכרנו וכן ' ספר חנוך' ו'ספר טוביה' בעברית ובארמית , ( משלים , אמרות חוכמה , קטעי תפילה ( כדוגמת החיבור המוכר בשם ' דברי המאורות , ( ' תהילות , קטעי מקרא למיניהם שמאוגדים בחיבור אחד ועוד . החיבורים ששייכים לקבוצה הראשונה והשלישית אפשר ואפשר שהובאו מירושלים ואולי אף מספריית המקדש . החיבורים המסווגים בקבוצה השנייה – קשה לשער שחוברו בירושלים שהרי כותביהם מעידים על עצמם שפרשו מירושלים וגזרו על עצמם גלות מן העיר ומשאר העם והם חיים כעת בחברה שרואה בעצם אורח חייה תחליף , אם כי זמני , לפולחן במקדש . אין להכחיש אפוא שבמערות קומראן התגלו מגילות שנכתבו בקרב עדה פורשת . עדה זו היא המכונה בפינו עדת קומראן , וכינויה הוא קיצור להגדרה הארוכה והמדויקת יותר : העדה שכתביה כלולים במגילות שהשתמרו במערות ליד חורבת קומראן . הסיבה שהביאה את עדת קומראן לפרוש מן העיר ומן העם רמוזה בכמה חיבורים ומובעת באופן גלוי במגילת מקצת מעשי התורה . מגילה זו , שפורסמה בשנות התשעים , היא איגרת שנכתבה בקרב העדה ונשלחה , כפי הנראה , אל הכוהן הגדול בירושלים . כותב האיגרת ביקש לשכנע את המכותב לשנות סדרים הנהוגים במקדש . הוא גוער במכותב על השימוש שנעשה בתבואה שגודלה בשדות נוכרים , על שפיכת נוזל טהור לכלי טמא והגדרתו טהור , על הקלות יתר בתהליך טיהור מצורעים , על נישואי תערובת הנהוגים בקרב הכהונה , על שימוש לא נכון בכלי נחושת במקדש ועוד . בסיום המכתב מצהיר הכותב : ' ואתם יודעים שפרשנו מרוב העם ומכול טמאתם ומהתערב בדברים האלה ומלבוא עמהם לגב אלה' ( ג , . ( 7–8 אם כן , הסיבה לפרישה ולבידול היא בראש ובראשונה מחלוקת שהתגלעה בין העדה הפורשת ובין הרשויות בדבר פרשנות ופיתוח של מצוות התורה הקשורות בטומאה וטהרה , פולחן במקדש והתנהלות הכהונה במקדש ומחוצה לו . לשון אחר , הסיבה לפרישה היא מחלוקת הלכתית . 15 לסקירה ראו טוב , הטקסטים המקראיים , עמ' 63–8 . 16 הכותב והמכותב אינם מזוהים במגילה . בתחילה סברו החוקרים ששולח האיגרת הוא ' מורה הצדק , ' שמתואר כמי שביסס את העדה והתווה את דרכה . היום נוטה המחקר לדעה שהאיגרת נכתבה באמצע המאה הראשונה לפנה"ס , שעה שמורה הצדק כבר לא היה בין החיים ( על כך ראו קנוהל , תיארוך , עמ' . ( 166–170 העובדה שעותקים של האיגרת השתמרו בידי הקבוצה הכותבת מעידה שהיא שימשה גם אמצעי להגדרה עצמית של העדה בתקופת כתיבת האיגרת ואחריה . על כך ראו פראד , ממ"ת , עמ' . 526–507 17 גילויים , , 10 עמ' . 58

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help