sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

לנו מכתבי יוסף בן מתתיהו . התהודה העולמית שעוררו המגילות הוסיפה שמן למדורת המחלוקת . * אין אנו באים להכריע בספרנו בכל המחלוקות . רובן גם אינן קשורות קשר ישיר לנושא שנעסוק בו והכרעתן אינה חשובה לדיון . כך , אין אנו באים להכריע מה הקשר בין המגילות ובין האתר . המגילות אמנם משבחות את ההליכה למדבר ואחת המערות , מערה , 4 אף קרובה מאוד לאתר ונראית מערה מלאכותית שנחצבה כדי לשמש ספרייה ליושבים בו , אולם השאלה אם כותבי המגילות ישבו בקומראן אינה מעלה ואינה מורידה למחקרנו . גם לשאלה אם נכון לזהות את העדה הפורשת עם כת האיסיים לא נייחד מקום . ככלל , אנו מקבלים את הדעה הרווחת במחקר והיא שמבין החיבורים שהתגלו יש חיבורים שמשקפים את קיומה של עדה מתבדלת . בה בעת יש גם צדק בטענה שהספרייה ממערות קומראן היא ספרייה שהובאה מירושלים ואפילו מן המקדש . כדי להבין את הדברים יש לשים לב שהמגילות נחלקות לשלוש קבוצות משנה . הקבוצה הראשונה היא קבוצת המגילות המקראיות . חשיבותן הרבה נעוצה בעובדה שבמקצתן יש 13 דוגמה טובה לביקורת מסוג זה אפשר למצוא בספרו האחרון של הירשפלד , כמיהה אל המדבר , עמ' . 13 8– ספר זה גם משמש דוגמה לחוסר הבהירות במחקר שעה שעוסקים בשאלות שהזכרנו . טענתו המרכזית של הירשפלד היא שהאיסיים לא התגוררו בקומראן ( עמ' . ( 120 טענה זו מורכבת למעשה משלוש טענות משנה שכל אחת מהן מצריכה דיון נפרד : האם יש מגילות שמאשרות את קיומה של עדה פורשת ; האם העדה הפורשת קשורה לחורבת קומראן ; מה היחס בין העדה הפורשת ובין כת האיסיים שמספרים עליה יוסף בן מתתיהו , פילון ואחרים . הירשפלד מערער לכאורה על האמונה בדבר קיומה של עדה פורשת , אולם בספרו הוא מתרכז רק בממצאים הארכאולוגיים שבחורבת קומראן . אין הוא רשאי אפוא להכריע בשאלות הנותרות , אם התקיימה עדה פורשת במקום אחר ואם העדה היא היא כת האיסיים שמספרים עליה יוסף בן מתתיהו ואחרים . 14 אף כי הדוחים את הזיהוי עושים זאת פעמים בשל המבוכה הקשורה לשאלות שהעלינו . כך באומגרטן ( הכתתיות , עמ' , ( 1–20 שטוען שהממצאים מאתר קומראן ( קיומם של בתי שימוש וכלי אוכל רבים ) דוחים את הזיהוי של כותבי המגילות עם האיסיים , המתוארים אצל יוסף בן מתתיהו ( שם מסופר על עשיית צרכים מחוץ למחנה וכן על הסתפקות בכלי אוכל אחד ) ואינו שם לב לכך שאין צורך להשוות בין הממצאים באתר ובין תיאור האיסיים אצל יוסף בן מתתיהו , אלא בין הכתוב במגילות ובין תיאור האיסיים אצל יוסף בן מתתיהו . השוואה בין המגילות הכתתיות ובין יוסף בן מתתיהו תלמד עד כמה קרובים האיסיים לעדה שאורח חייה משתקף במגילות . אמנם ישנו הבדל חשוב בין חיי העדה המשורטטים במגילות ובין תיאור האיסיים ; בתיאור האיסיים לא מוזכר הלוח בן 364 הימים בעוד העדה דבקה בלוח זה . ואולם יש מקום לסברה שבשעה שכתב יוסף בן מתתיהו ( או מקורו ) על האיסיים במאה הראשונה , כבר זנחה העדה את הלוח . וראו עוד להלן , הערה . 35

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help