sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

שהשתתפו בו במהלך השנים . מחקרים אלה אפשרו העמקה בהיבטים מגוונים הקשורים לעולמו הפנימי של היועץ , לתפקידו כפי שהוא נתפס על ידו ועל ידי סביבתו , ולתפקודה של היועצת בסביבה דינמית , סוערת ומאתגרת . במחקרי חלוץ אלה ביקשנו לשמוע ולהשמיע את קולם של היועצים , לזהות סכמות סמויות של עמדות , מחשבות ורגשות , לתאר באופן פלסטי את חיי היום-יום שלהם ולהביא לעירור ( triggering ) של תהליכי חקירה ( אקספלורציה ) בקרב היועצות החינוכיות . לכן המחקרים נערכו ברוח הפרדיגמה האיכותנית , על מגוון הסוגות שבה . במסגרת כמה מן המחקרים הללו נערכו תצפיות בזמן אמת – מעבר לדלת הסגורה – בפגישות שאותן מקיימת היועצת . ברוב המחקרים נערכו ראיונות עומק בהקשרים סוציו-דמוגרפיים מגוונים – החל בבית ספר שרוב אוכלוסייתו ילדי פליטים ומהגרי עבודה בדרום תל-אביב , וכלה בבתי ספר יוקרתיים , שאוכלוסייתם נמנית עם השכבות המבוססות ביותר . הראיונות נוהלו , במסגרת המחקרים השונים , עם יועצות ועם יועצים במגוון של טווחי ותק : החל בטירוניות בחודשים יולי-אוגוסט , הנמצאות במעבר מתפקיד הסטודנטית לתפקיד היועצת , וכלה ביועצים הנמצאים כעשור לאחר הפרישה מהתפקיד . ראיונות אלה נערכו בכל מסגרות החינוך – גני ילדים , בתי ספר יסודיים , חטיבות ביניים וחטיבות עליונות – בחינוך הממלכתי , בחינוך הממלכתי דתי , בחינוך העצמאי , בחינוך המיוחד ובחינוך ההתיישבותי-פנימייתי , בחינוך היהודי ובחינוך הערבי . כל אחד מן המחקרים האיכותניים כלל בין עשרה לעשרים משתתפים . מצרף מאות היועצים שרואיינו בכולם גם יחד מציג את מידת השונות וההטרוגניות באוכלוסיית היועצים . ובנימה אישית , לגבי הייעוץ החינוכי אינו רק מקצוע שעסקתי בו , אלא מרכיב מרכזי בזהותי העצמית . בקיץ , 1968 בעודי נערכת לקראת לימודי התואר השני בפסיכולוגיה , צדה את עיני מודעה בעיתון על פתיחת לימודי תואר שני בייעוץ באוניברסיטת תל-אביב . מה המקצוע הזה ? שאלתי וביררתי , אך התשובות היו חלקיות ומעורפלות ביותר . משברירי המידע הסקתי כי מדובר בעבודה בבתי ספר 2 הואיל ומחקרים אלה לא נדפסו כמאמרים בכתבי עת או כספרים העומדים בפני עצמם , הם אינם מובאים בביבליוגרפיה כפרסומים אקדמיים , על הכללים המחייבים את הציטוט בפורמט זה ; על כן מצוינים בספר שמותיהם המלאים של הסטודנטיות והסטודנטים שערכו כל אחד מהם .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help