sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

שכיום ראוי לבחון אותה בכובד ראש , שכן האפשרות שהמצב הנוכחי יישאר כפי שהוא לאורך זמן הולכת ומתחזקת . מה סיבת הדבר ? נראה שכל בעלי העניין שבעי רצון ממצב זה של סמיפרופסיונליות : המעסיקים – מנהלי בתי הספר ומשרד החינוך – נהנים משמירת הגמישות שבידם בכל הקשור לאוכלוסיית היועצות בהטלת עוד ועוד מטלות על כתפיהן , וזאת מבלי להידרש לתקינה של הממלאות תפקיד זה , ואילו היועצים עצמם מביעים בכל המחקרים שביעות רצון ממוצעת-גבוהה מעבודתם ( ארהרד . ( 2008 , 1998 נראה כי לביזור שבזהותו המקצועית של הייעוץ יש יתרון רב ערך , שכן הוא מאפשר ליועצים אוטונומיה מקצועית גבוהה ביותר בהשוואה לשאר אנשי מערכת החינוך . ליועצת נשמרת במידה רבה העצמאות לתעדף את הנושאים שבהן תעסוק , להחליט על הקצאת משאבי הזמן העומדים לרשותה , והיא אף אינה נדרשת להציג עדויות לגבי יעילות עבודתה ותוצריה . ועם זאת , בחינת הזהות המקצועית של מקצוע הייעוץ החינוכי בישראל נעשית דוחקת יותר ויותר לנוכח יחסי הגומלין ההדוקים בין המקצוע לבין מרקם המערכות שבהן הוא פועל והצורך החיוני בהתאמה ביניהם . קשה להשיג התאמה זאת לנוכח הקצב המסחרר של השינויים המתחוללים בסביבות שהייעוץ נמצא עמן ביחסי גומלין הדוקים . מערכת החינוך בכל הרמות – משר החינוך ועד מנהל בית הספר – מצפה שהיועץ יהיה פעיל במימוש מדיניותה ובהשגת מטרותיה . לדוגמה , מעורבותו הרבה של הייעוץ בעשור האחרון במניעת אלימות בבתי הספר ובטיפול בתלמידים עם ליקויי למידה משקפת ציפייה זאת . במקביל שואף הייעוץ החינוכי , ככל מקצוע , להיות רלוונטי ומשמעותי במידה מרבית לתהליך ההשתנות הדרמטי המתרחש בעידן הפוסט-מודרני . קצב ההשתנות בעת הזאת הוא מסחרר : מהפכת התקשוב והמהפכה הביו-טכנולוגית , טשטוש ההגדרות החברתיות והתרבותיות , התמורות האידאולוגיות הערכיות , השינויים במבנה המערכת המשפחתית ובחלוקת התפקידים המגדרית והריבוי חסר-התקדים של אפשרויות הבחירה בכל תחום – כל אלה מזינים את התעצמות הקצב . גלים אלה של חליפות ותמורות , נוסף על השינויים המתחוללים בתוך החברה בישראל , מגיעים לכל בית ספר ולכל כיתה ואינם פוסחים גם על מקצוע הייעוץ החינוכי . במציאות זאת מתחדדת שאלת הזהות המקצועית במישורים שונים – בין יועצת בית הספר לבין המנהלת , המצפה כי היועצת תהיה שותפה פעילה לשיווק בית הספר לנוכח אפשרויות הבחירה הרבות המצויות בידי התלמיד ומשפחתו ,

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help