sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

סמלים לפי פירס , ( Peirce , 1931 ) בייצוג סמלי מתקיים יחס בין שלושה רכיבים : הסמל , המסומל והמפרש של הסמל . לדוגמה : דגל ( סמל ) הוא פיסת בד המייצגת מדינה ( מסומל . ( יש אנשים ( המפרשים של הסמל ) שעבורם הדגל מייצג ישות אהובה או שנואה , ויש אנשים שאינם מכירים את הדגל , ומבחינתם מדובר בפיסת בד צבעונית ותו לא . עבור האחרונים - הדגל אינו סמל . פירס ( Peirce , 1931 ) מציין שלוש קטגוריות מרכזיות של סמלים : ( א ) איקון - ( icon ) מייצג את המסומל בזכות מאפיין צורני משותף הקיים בשניהם ( לדוגמה : חץ המסמן כיוון תנועה (; ( ב ) אינדקס - מייצג את המסומל בזכות קשר פיזי כלשהו הקיים ביניהם ( לדוגמה : שבשבת המסמנת את כיוון הרוח (; ( ג ) סימבול - מייצג את המסומל בזכות הגדרה או כלל ( לדוגמה : מילה . ( פיאז ( Piaget , 1962 ) 'ה טען שסמל מייצג משהו השונה מעצמו . מכאן , שאיקון וסימבול מהווים עבור פיאז'ה שני סוגים שונים של סמלים , ואילו אינדקס איננו סמל כלל . כך לדוגמה , חיקוי פעולות של הזולת כאשר הוא אינו נוכח , ואפילו 2 פירס מכנה את הקטגוריה הרחבה ביותר של ייצוג סמלי בשם . signs אנו העדפנו לתרגם מונח רחב זה ל"סמל , " בשל השימוש הרווח במונח בעברית . מטרתו של ספר זה היא להסב את תשומת לבם של מחנכים , מכשירי מורים וקובעי מדיניות אל התרומה הפוטנציאלית הגלומה בטקסטים גרפיים לא-מילוליים להתפתחותם של תהליכי למידה וחשיבה , להבעה ולתקשורת . בספר זה נתמקד בתרומתם של טקסטים גרפיים לא-מילוליים לילדים בגיל הרך , אך יש להדגיש כי תועלת רבה במיוחד עשויים להפיק מהם גם בעלי צרכים מיוחדים , מהגרים וכן מבוגרים שלא זכו להשכלה פורמלית . אנו מאמינות שכל מי שמעוניינים בהתפתחות , בתקשורת ובלמידה ימצאו בספר עניין . במבוא נתאר תחילה את הטקסטים הגרפיים מן ההיבט של היותם מערכות סמליות חיצוניות וקבועות במרחב . בהמשך נתמקד בהיבטים ייחודיים של טקסטים גרפיים שאינם מילוליים . לאחר שנבהיר מהי התרומה של טקסטים גרפיים לפרט ולחברה , נדון באופן שבו יש לשלב טקסטים גרפיים לא-מילוליים בהוראה בגיל הרך . נסיים בתיאור המבנה של הספר על פרקיו השונים ובהנחיות לשימוש בו .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help