sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

דרגת הקשיות של הסלעים אינה אחידה . יש סלעים קשים מאוד , יש רכים מאוד וקיימים סלעים בכל דרגות הביניים שבין שני הקצוות הללו . דרגת הקשיות של מינרלים מוגדרת באמצעות סולם מוהס , מדד המבטא את מידת הלחץ שיש להפעיל על הסלע כדי לשבור אותו . סולם מוהס כולל עשר דרגות של קשיות יחסית ומאפיין את המינרלים לפי דרגת הקשיות שלהם . המינרל הרך ביותר , טלק , הוא בעל דרגת קשיות ; 1 המינרל הקשה ביותר , יהלום , הוא בעל דרגת קשיות . 10 יש להבדיל בין הקושי המכני של הסלעים , כלומר רמת הכוח הנדרש כדי לשבור אותם , לבין עמידות הסלע בפני תהליכי בליה . מרבית תהליכי הבליה הם תהליכים כימיים הפועלים על הסלעים , לא תהליכים המצריכים הפעלת כוח מכני . מידת “ רגישותם" של הסלעים לתהליכים הכימיים אשר פועלים עליהם אינה תלויה בקשיותם היחסית . סולם מוהס מסווג את המינרלים לפי מידת הקשיות שלהם , והוא אינו מדד שיכול להצביע על עמידותם בפני תהליכי בליה . למינרלים שונים המצויים בסלעים יש עמידות שונה בפני תהליכים כימיים של בליה . כך למשל מינרל רך דוגמת זהב הוא אחד המינרלים העמידים ביותר בפני תהליכי בליה , ואבן גיר קשה ( אבן כזו כוללת בעיקר את המינרל קלציט ) מתבלה מהר יותר מזהב . עמידות הסלע בפני בליה נקבעת בראש ובראשונה על ידי ההרכב הכימי שלו . גם המבנה הפיזיקלי של הסלעים ( השיכוב שלהם , המישוק-סידוק , מישורי הפצילות וכן הלאה ) קובע את מידת העמידות לתהליכי הבליה . כך למשל הן אבן גיר קשה והן קירטון בנויים מסידן פחמתי , ( C CO 3 ) אך למרות ההרכב הכימי הזהה יש שוני ביניהם בעמידות לבליה כימית . העמידות של אבן הגיר הקשה קטנה מעמידותו של הקירטון הרך יותר , וזאת בגלל ההבדלים במבנה הפיזיקלי שלהם : אבן הגיר חדירה יותר מהקירטון , ולכן מתפתחים בה מישקים וסדקים רבים שאינם אופייניים לקירטון . כתוצאה מכך מים , גורם אשר מפעיל את תהליך הבליה הכימית , חודרים בכמות רבה יותר לאבן הגיר ובאים במגע עם שטח פנים גדול יותר של הסלע . המים באים במגע לא רק עם המעטפת החיצונית של הסלע , אלא גם עם דפנות הסדקים שהם חדרו לתוכם . לפיכך המים מפעילים תהליכי בליה גם על הסדקים .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help