sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

פתחו של ספר במחקרים שנערכו לבדיקת גורמים המשפיעים על הישגי תלמידים , התברר שלאיכות המורים יש השפעה משמעותית . האטי , ( Hattie , 2003 ) שערך מחקר מטא-אנליטי על אלפי מחקרים שבדקו השפעת גורמים על הישגים לימודיים של תלמידים , מצא שההבדלים בין המורים מסבירים 30 % כ- מהשונות בציונים של תלמידיהם . במחקר אורך של רוקוף ( Rockoff , 2004 ) נערך מעקב אחרי מורים במשך עשר שנים ונמצא שההבדלים בין אותם מורים מסבירים עד 23 % מהשונות בהישגים של תלמידיהם . אולם למרות מרכזיותו של המורה והעיסוק הפילוסופיחינוכי במרכיבי מקצוע ההוראה , כמו גישתו של שולמן , ( Shulman , 1986 ; 1987 ) אין מחקר מדעי מבוסס ומתוקף שבוחן מיהו המורה הטוב , האידיאלי , הראוי או המתאים . נשאלת אפוא השאלה , מהי אישיותו הרצויה של המורה ? וילסון ויאנגס ( Wilson & Youngs , 2005 ) מציעים שלושה אפיונים שונים של המורה הטוב : המורה המשכיל , המורה המקצועי והמורה הערכי . המורה המשכיל הוא אינטלקטואל בעל השכלה רחבה ושפה עשירה . המורה המקצועי הוא מורה בעל ידע בתחום הדעת , שבקי בשיטות הוראה ולמידה . המורה הערכי הוא מורה אכפתי , הרואה את תלמידיו כבעלי כישורים רגשיים ואינטלקטואליים . האפיון הזה , של המורה הערכי , הפך לגישה מובילה בשנים האחרונות בזכות נל נודינגס , הדוגלת בהפגנת דאגה ואכפתיות בחינוך . ( Noddings , 2002 ) בין שנות השבעים לשנות התשעים של המאה ה-20 עבר מקצוע ההוראה עצמו שינויים מהותיים , ובכללם גם שינוי באופי הכשרת המורים ( גורי-רוזנבליט , . ( 2004 הכשרת המורים הפכה לאקדמית , והתפתחויות מחקריות בתחומי הפסיכולוגיה , הסוציולוגיה , הפדגוגיה , טכנולוגיית המידע ושיטות הערכה משפיעות על עיצוב מחדש ועל הגדרה מחודשת של תפקידי המורה ודרך ביצועם . בעקבות כך חלו שינויים בהכשרת המורים . תהליך ההתפתחות המקצועית של המורה אינו מסתיים עם קבלת תעודה ההוראה . המורים עוברים כיום תהליך של התמחות ( שנת סטאז ( ' ולאחר מכן אמורים להשתתף בהשתלמויות לשם עדכון הידע הקוריקולרי והידע הפדגוגי שלהם . אולם לטענתן של הרשקוביץ ונשר

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help