sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

לזהויות מרובות ; ממד הארגון – מממלכתיות לקהילתיות , לייחודיות ולהפרטה ; ממד התרבות המקומית – אתוסים ומיתוסים משותפים ומאמצים שנעשים לפירוקם ; ממד המגדר – הופעתו במחקר החינוך . הפרק מצביע על המרכזיות של נושאי הזהות ויחסי הכוח במחקרים ועל המבט הביקורתי והלא ממסדי המודגש בהם . כמו כן הוא מצביע על תחומים שבהם המחקר האתנוגרפי מתבקש להרחיב . השער השני עוסק במוסדות חינוך ובתרבויותיהם וכולל חמישה מאמרים : ארבעה מתוכם בוחנים מסגרות חינוכיות המיועדות לאוכלוסיות מוחלשות שאינן מן הזרם המרכזי ההגמוני , ואחד מתאר את מוסדות בית הספר הרגיל ביחסם לתלמידים עם צרכים מיוחדים . אילאיל אמיר-כסיף בוחנת במאמרה את דפוסי הסדר השוררים במסגרת של גן לילדי זרים בדרום תל-אביב ואת אופי החינוך המתהווה בה . זוהי מסגרת הפועלת בתוך מובלעת אנושית המאופיינת במצוקה , בארעיות , בחוסר ודאות , בטשטוש גבולות שייכות ובהיעדר הנהגה מוגדרת . המודל המתאים לבחינת דפוסי הסדר השוררים במסגרת ייחודית זאת - דמוגרפית , פוליטית וסוציואקונומית - הוא מודל של " סדר כאוטי , " שמופעים בו בערבוביה תוהו ובוהו , ייאוש וחסר , לצד ארגון , תקווה ומשמעות על אף הנסיבות הקשות . בית הספר שמתבוננות בו עדנה קפל-גרין ויוליה מירסקי הוא מיוחד בהיותו מסגרת לבני נוער שנשרו ( או הונשרו ) מבתי ספר וחוו תהליך של כישלון , ניתוק וניכור . המאמר בוחן את החוויה של חברי הצוות בעבודתם עם נוער נושר ומסרטט דיוקן המשקף את הייחודיות של בית הספר , את תחושת השייכות של אוכלוסייתו - תלמידים וחברי צוות - למסגרת , את המראות של בני הנוער , את כישוריהם של חברי הצוות ותפיסתם את התהליך החינוכי הטיפולי . הנושאים הללו השזורים זה בזה מצביעים על יכולתו של בית הספר להוות " סביבה מאפשרת" הן בעבור בני הנוער הנושרים והן בעבור הצוות המטפל בהם . אילנה זידאני ומירה קרניאלי מתארות בית ספר מוסלמי דתי " פירטי" הפועל ביישוב ערבי בישראל . בית הספר הוקם בידי קבוצה אסלאמית דתית קיצונית , המשתייכת למה שמכונה " דת חזקה , " בדומה לקבוצות דתיות קיצוניות אחרות בארץ ובעולם . המחקר עוקב אחר קבוצת תלמידות שעזבו את חטיבת הביניים הפורמלית ביישוב לטובת לימודים בבית הספר הדתי האורתודוקסי . הוא מתאר את הגורמים ואת התהליכים שהביאו ליצירת המסגרת הנפרדת וכן את ההשלכות של התופעה על הקהילה ועל הבנות עצמן . בית הספר שעומד במרכז מאמרה של סמדר תובל , בהבדל מאלה המתוארים במאמרים הקודמים , הוא בית ספר יסודי " רגיל , " שכמותו יש רבים ברחבי הארץ .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help