sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

מההפרעה שעשויה להיגרם למהלך השיעור . המגבלות האתיות קשורות לאפשרויות הפגיעה במשתתפים , ובמיוחד בילדים , הן באיסוף הנתונים והן בחשיפה שבפרסום . קשיים אלה דורשים התמודדות ויוזמה מצד החוקרים , כמו גם פתיחות רבה יותר מצד המערכת החינוכית להכרה בפוטנציאל הטמון במחקרים מסוג זה לשדה החינוך . מחקר אקדמי בכלל , ומחקר אתנוגרפי בפרט , תובע בדרך כלל נקודת מבט ביקורתית . בהכנת הספר ובסמינר שנערך במהלך הכנתו עלו תהיות לגבי אופי הביקורת המתבקשת בכתיבה של מאמרים אתנוגרפיים . שאלת הביקורת מעוררת דילמות בהקשר לשדה החינוך , הן בהיבטים של האתיקה והיחסים המתפתחים עם אלה שפתחו בפנינו את דלתותיהם , והן בהיבטים הקשורים בטבעו של מעשה החינוך הכרוך ביצירה , בבנייה ובטיפוח שיש בהם אמונה ותקווה . אפשר לזהות שלושה סוגי ביקורת עיקריים הבאים לידי ביטוי במאמרי הספר : . 1 ביקורת המעוגנת בתאוריה הביקורתית , המאופיינת בתפיסת עולם ממוקדת ביחסי כוח , שליטה והגמוניה . זוהי ביקורת בעלת מסורת ארוכה ומבוססת במדעי החברה בכלל – יסודותיה במרקסיזם Kincheloe & McLaren , ) , ( 2000 וענף מפותח שלה מצוי במחקר החינוכי ( ראו לדוגמה : פריירה , ; 1981 . ( Apple , 1999 ; Giroux , 1989 חשיבותה רבה בהצבעה על תופעות של שוויון-אי ודיכוי , אך חסרונה , לפי אייזנר , הוא בהיותה מנכשת לעתים עשבים שוטים בלי שהיא שותלת בהכרח פרחים במקומם . ( Eisner , 1992 ) . 2 ביקורת על מגוון תופעות בעייתיות היכולה להיות מוצגת מפרספקטיבות תאורטיות ומעשיות שונות או ממוקדת במקרים ובתופעות עצמן . לחוקרים תפקיד חשוב בזיהוי פעילויות ונטיות סמויות , מכוונות או בלתי מכוונות , המצטברות לכלל תהליכים מדאיגים ומעוררי אי-נחת , כאלה הדורשים תיקון . . 3 ביקורת הקשורה בניתוח שיטתי , בזיהוי מרכיבים ובפענוח מופעים ; או במילים אחרות - בפירוק המציאות ובהבנייתה מחדש בטקסטים כתובים ( שלסקי ואלפרט , . ( 2007 זהו המעשה האינטלקטואלי שנדרשות לו מיומנויות ומידה של אומנות . כך , על אף השלילה הטבועה בעצם המושג " ביקורת , " הרי שבמובן זה היא נותנת מקום גם למחקרים אתנוגרפיים המבקשים להבין תהליכים ותוצרים חינוכיים חיוביים , כאלה שניתן ללמוד מהם . המחקרים מנסים לפענחם ולתאר כיצד הם מתרחשים , מה מרכיב את פעולות המשתתפים בהם , מהי תרומת הגורמים השונים המעורבים , ואילו אמונות ותפיסות פילוסופיות-חינוכיות משפיעות עליהם . במאמר על האנתרופולוגיה

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help