sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

החינוך הוא שדה פעולה רווי ניגודים ובעל משמעויות עמומות , תכונות העושות את המחקר בו למסובך וקשה , אך גם לרב-עניין . החיים במוסדות חינוך הם אמנם מאורגנים ומעוגנים בשגרות של סדר יום , של כללי התנהגות , של היררכיות תפקיד ; ועם זאת , מוסדות חינוך מתוארים פעמים רבות גם אחרת : לחלקיהם השונים נודעים חיבורים רופפים ; ההסדרים בהם מופרים לעתים קרובות ( כמעט באופן שגרתי (; הנעשה בהם לא בהכרח תואם את אשר מטיפים לו ; ולעתים קרובות אין יודעים אם הם משיגים את המטרות שהם מציבים לעצמם . בית הספר מפגיש משתתפים בעלי עוצמות שונות שאינן בהכרח כיווניות : מצד אחד , מבוגרים מול ילדים , בעלי סמכות מול חסרי מעמד ; מצד אחר , התלמידים הם רבים והמורים יחידים , ומאחורי התלמידים עומדים גם הורים . הסמכות והכוח של כל צד אינם מוגדרים היטב , לא רק מבחינה פורמלית אלא גם מבחינת התפיסות המנחות כל צד בשימוש בהם . כך , מורים מודעים לצורך לא להתנשא ולקדם את האוטונומיה ויכולת הפעולה של התלמיד , אך גם לצורך להפעיל משמעת ולהקנות ערכי נאמנות וציות ; ואילו התלמידים והוריהם מודעים לכך שהתנגדות למורים עשויה לפגוע גם בהם עצמם . השיח המתנהל בין המשתתפים , הן בכיתה והן מחוצה לה , משקף מערכות יחסים מורכבות אלה . החינוך הוא שדה פעולה שגם רווי באתוסים , במשמעויות סמויות ובסמלים . הטקסים והאירועים המתקיימים תכופות בבית הספר דורשים פענוח וחשיפה , במיוחד בכל הנוגע לאופן שבו המשתתפים השונים תופסים אותם . חקר החינוך דורש גם לימוד וניתוח של הקוריקולום , הן ברובד הגלוי והן ברובד הסמוי , שכן הוא אחד הביטויים המובהקים של תרבות המקום והזמן . המחקר האתנוגרפי הוא אפוא בעל זיקה למקרו החברתי , גם אם מושאו הוא ההתרחשות במיקרו . ספר זה מבקש לענות על חסר מסוים שזיהינו בישראל במחקרים על חינוך בגישת המחקר האתנוגרפי ( ראו בהקשר זה את המאמר של שלסקי , אלפרט וצבר בן-יהושע בשער הראשון . ( המאמרים המוצגים לפנינו מבוססים ברובם הגדול על תצפיות משתתפות ומרובות על פי מסורת מחקר זו , הרואה בחינוך שדה מחקרי אשר לא קל לחדור אליו , והוא כרוך גם במגבלות אתיות . לצד ההגבלות הפורמליות הרבות מצד הרשויות מצויות גם הגבלות תרבותיות , במיוחד של אוכלוסיות מסוגרות . יש מוסדות החוששים להיחשף משום שמנהליהם מודעים לפער בין תרבותם לבין התרבות בחוץ , בין הנורמות הנוהגות בהם לבין אלה של סביבתם , בין המוצהר לבין המופעל . מורים לא מעטים חוששים מביקורת על דרכי עבודתם , מהחדירה לאינטימיות המפגש ביניהם לבין תלמידיהם או

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help