sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מבוא ברכה אלפרט ושמחה שלסקי המאמרים המוצגים בספר שלפנינו בוחנים מקרוב מסגרות , תהליכים וסוגיות בחינוך באמצעות כלי המחקר , נקודות המבט ודרכי הכתיבה של האתנוגרפיה . גישת המחקר האתנוגרפי אפיינה במקורה את עבודתם של האנתרופולוגים שעסקו בחברות שתרבותן הייתה שונה מאוד מזו שלהם , תרבויות שנחשבו אקזוטיות . תהליך החינוך , במשמעות הרחבה של המושג , תפס מקום נכבד באתנוגרפיות הקלסיות . רק מאוחר יותר החלו סוציולוגים , במיוחד מאסכולת שיקגו , להשתמש בשיטות אתנוגרפיות לחקור חברות מסביבתם הקרובה . תחילה התמקדו בקבוצות שנמנו עם השוליים החברתיים – מהגרים , ילידים בני תרבויות שונות וחבורות רחוב . רק בעשורים האחרונים הגיע המחקר האתנוגרפי – גם של האנתרופולוגים – אל הזרם המרכזי של החברה , והחל בוחן את אופן ההתייחסות של הזרם המרכזי לתרבויות של אחרים . כיום משרתת האתנוגרפיה כשיטת מחקר לא רק את האנתרופולוגים , אלא גם חוקרי חברה אחרים , בראש ובראשונה סוציולוגים , אך גם חוקרי חינוך , פסיכולוגים , גיאוגרפים , חוקרי סיעוד לסוגיהם , ואף חוקרי משפט . באמצעות האתנוגרפיה מונמכות אפוא חומות המפרידות בין הדיסציפלינות , והחברה מקבלת משמעות מזוויות ראייה שונות . בתוך כך מונמכות גם חומות בין תרבויות , כאשר הזר הופך למוכר , האחר הופך לדומה , והדומה נצפה ממרחק מסוים . באמצע שנות החמישים של המאה הקודמת החלה למעשה להופיע בארצות הברית ( ואחר כך בארצות אחרות ) האנתרופולוגיה של החינוך , שאתנוגרפיה היא גישתה המחקרית , כענף בתוך מחקר החינוך בעל תרומה ייחודית להבנה של סוגיות חינוכיות ואף לטיפול בהן . ( Spindler , 1982 , 1987 ) האתנוגרפיה היא גם דרך עריכת המחקר וגם התוצר , היא האופן שבו אוספים נתונים בשדה ומנתחים אותם , והיא גם החיבור הכתוב המציג את המחקר וממצאיו לקוראים . ( Wolcott , 1988 ) בשנים האחרונות נעשה ניסיון לבחון את תמונת המחקר האתנוגרפי על הוראה ולמידה בארצות שונות : מערב ומזרח אירופה , ארצות

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help