sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

בהשוואה למחקר הכמותי , הנפוץ במדעי החברה . בהמשך המאמר מציעה תובל- משיח מתווה לתהליך למידה וממחישה כיצד האתגרים שהועלו עשויים לקבל באמצעותו התייחסות ולעתים מענה . על פי מאמר זה , אחד האתגרים הרעיוניים העיקריים היא השאלה אם המחקר האיכותני הוא מתודה , ובהתאם לכך יש ללמדו כעוד שיטת מחקר , ורק ככזו ( למשל , ( Creswell & Plano Clark , 2007 או שמא מדובר בתפיסת עולם , שהמתודולוגיה היא רק חלק ממנה , ולכן יש ללמדו כפרדיגמה שלמה , על היבטיה האפיסטמולוגיים והמתודולוגיים ( למשל . ( Denzin & Lincoln , 2008 האתגרים המתודולוגיים כוללים סוגיות הקשורות לתהליך ההוראה ( והלמידה ) עצמו כמו למשל תכנון מבנה הקורס ומהלכו , אופיו של הקורס וסתירות אפשריות בין צורכי הקורס לסביבת הלימודים שהוא מתקיים בה . הסוגיות הפוליטיות בוחנות את תהליך ההוראה של מחקר איכותני מזווית רחבה יותר , של ההקשר הרחב שבתוכו מחקר מסוג זה נלמד , והאופן שהקשר זה מעצב את דרכי הלימוד ואת תכניו . כך למשל נידונה אחת ההשלכות העיקריות של תפיסת המחקר האיכותני בדיסציפלינות רבות באקדמיה כמשני למחקר הפוזיטיביסטי-כמותי . וכך , בשל קדימותו של המחקר הכמותי ובשל ההיכרות המוקדמת של הלומדים בראש ובראשונה עם המחקר הסטטיסטי , הגישה האיכותנית נלמדת בדרך כלל מתוך השוואה לפרדיגמה הפוזיטיביסטית , המקצינה לעתים את ההבדלים בין הגישות . אורית אבוהב ומאיה מלצר-גבע מדגישות במאמרן ״החוצה לעולם ופנימה לעצמי : הוראת מחקר איכותני בהכשרה לחינוך״ את חשיבות הוראתן של שיטות מחקר איכותניות בהכשרה להוראה ולחינוך . לטענתן , ההקשר המיוחד של הוראת המתודולוגיה במסגרת הכשרת מורים בא לידי ביטוי בהקניה של מיומנויות למידה וחקר , המהוות אבני דרך מקצועיות בהכשרה להוראה . הכותבות סוקרות את מבנה הלימודים במכללות להוראה בישראל ואת השינויים שהתחוללו בהן הרלוונטיים כרקע להוראת מחקר איכותני , מציגות את המפנה האיכותני בחקר החינוך , דנות בזיקה שבין הוראת שיטות מחקר איכותניות בהכשרת מורים ובין חינוך והוראה כנושאים למחקר , ומתארות תכניות של קורסים לשיטות מחקר איכותניות הנלמדים במכללות להוראה וחינוך בישראל אגב ציון מאפייניהם . המאמר מראה כיצד המתווים החדשים של ההכשרה להוראה מפלסים דרך להכשרת מורים בגישת המחקר האיכותני , שמטרתה לספק למורים כלים לפיתוח מתמיד של מיומנויותיהם המקצועיות . ( Bogdan & Biklen , 2007 ) הוראת המתודולוגיה מחייבת התמודדות עם כמה אתגרים , כמו למשל תפיסות

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help