sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

. 1 מטפלים אמורים להיות ניטרליים מבחינה מוסרית וערכית , ואילו אנשי חינוך ( כמו גם הורים ) מחויבים להנחיל ערכים ברורים שהחברה ובית הספר דוגלים בהם . . 2 בדרך כלל מטפלים אינם נוקטים עמדה ואינם מתערבים בקונפליקטים של המטופלים שלהם . לעומת זאת , אנשי חינוך , כמו גם הורים ובני / בנות זוג , נוקטים עמדה פעילה ולעתים אף מתערבים בקונפליקט של החניך או של הבן / הבת . . 3 מטפלים עובדים עם מקרים קיצוניים יחסית ו / או פתולוגיים , ואילו אנשי חינוך ( כמו גם הורים ובני / בנות זוג ) נמצאים לרוב בקשר עם אנשים שאינם מאובחנים כמי שיש להם בעיות פתולוגיות . הבחנה זו נמצאת בבסיסה של הפסיכולוגיה החיובית , המתמקדת בהיבט הבריא והחיובי של האדם ומבקשת להעצים את תכונותיו החיוביות כדי שיחיה באושר וברווחה נפשית ( להרחבה ראו סליגמן , . ) 2005 . 4 האמפתיה בין המטפלים למטופלים איננה הדדית , כלומר המטפלים נכונים להתעניין , להשקיע ולתת מעצמם , מבלי לתבוע ממטופליהם להשיב להם באותו מטבע . במובן זה אנשי חינוך והורים דומים למטפלים – הם אינם מתנים את האמפתיה בקבלת יחס דומה מהחניך או מהילד . היחסים בין איש חינוך ותלמיד אינם מתבססים על שוויון ועל איזון בין הצדדים , בניגוד לזוגיות שבה יש דרישה וציפייה לאמפתיה הדדית . לאיש חינוך צריכה להיות יכולת לעמוד לצדו של החניך ובו-זמנית להיות גם " נגדו" ( להרחבה עיינו במושג " הקפה" בספרו של בובר , תשל . ( "ג הוא המבוגר האחראי בשטח , ועליו לאזן בין אמפתיה ובין תקיפות וסמכותיות . כדי לעשות זאת עליו להפעיל בעיקר את אישיותו , את נפשו הרגישה והאוהבת וכן את דאגתו ואת האכפתיות שלו שהתלמיד ילמד ויצמח . אנשים שונים זה מזה בדרגת האמפתיה הטבעית שלהם , אך אפשר בהחלט ללמוד , להשתפר ולהעלות את רמת האמפתיה , כל אחד ביחס לעצמו . אמפתיה היא נשמת אפו של החינוך , כפי שאהבה היא נשמת אפה של הזוגיות . אני מאמין שכל איש חינוך צריך לשאוף שחניכיו ירצו לשהות במחיצתו , לשוחח עמו , להיוועץ בו , לגלות לו את צפונות לבם ואף להעז ולהתווכח עמו . הדרך להגיע לכך היא לכבד את החניכים , להתמסר להם , לגלות אכפתיות כלפיהם , להעניק להם חום ולהפגין אהבת הבריות . התהליך האמפתי הוא ביטוי אמיתי של נשמה חינוכית .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help