sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

תורה ברבים , כשאחרים כבר עושים כן , כפי שהציע רש"י . ניתן לתלות את ההנמקה להימנעות בגורמים אחרים , כגון רצונו של החכם להקדיש את כל זמנו להעשיר את עולמו הרוחני ולהעמיק בלימוד תורה לבדו , או בחוג מצומצם מאוד של חכמים , שהרי הוראה לרבים גוזלת מזמנו של החכם . יותר משיש בדברי רש"י אלה על הענווה ללמד על הלל , יש בהם ללמד על אישיותו של רש"י ועל החשיבות הרבה שתפסה הענווה בתודעתו . גם מפירושו של רש"י למסכת עבודה זרה יט ע"ב עולה , שהוא ראה חובה על תלמיד חכם להורות תורה ברבים . הוא נקט לשון חריפה וקשה במיוחד כלפי אלה שנמנעו מכך . בתלמוד שם מובאת דרשתו של רב המתייחסת אל אישה נואפת ומבוססת על הכתוב במשלי ז , כו , " כי רבים חללים הפילה ועצמים כל הרגיה : " " רבים חללים הפילה — זה תלמיד שלא הגיע להוראה ומורה . ועצומים כל הרוגיה — זה תלמיד שהגיע להוראה ואינו מורה . " ופירש שם רש"י : " ועצומים — המתעצמים והמחרישים ומתאפקים מלהורות הורגין את דורן . ועצומים — לשון ועוצם עיניו . " המסר העקרוני — חובת ההוראה של תלמיד חכם בשל — טמון בדברי האמורא רב , ואולם שזירתו בלשון הכתוב היא מעשהו של רש"י . הוא הביא אסמכתא לשונית לפירושו , " ועצומים — לשון ועוצם עיניו , " ואולם פירושו רחוק ביותר מפשט לשון הכתוב . למעשה אין זה פירוש אלא דרשה רחוקה . רש"י התעלם מן התקבולת ( רבים–עצומים . ( על פי שיטתו , הכתוב נחלק לשניים : " ועצומים" עומד בפני עצמו ואין הוא משמש בהוראה של בינוני פעול , אלא כפועל בהווה המתייחס אל אנשים העוצמים את עיניהם . חלקו השני של הכתוב מתאר את הנזק הנובע מעצימת העיניים . אין ביטחון שכך דרש רב עצמו את לשון הכתוב במשלי בחפשו אסמכתא לדרשתו . גם החזרה המשולשת של רש " ) "י המתעצמים והמחרישים ומתאפקים ( " מדגישה ביתר שאת את פירושו המגמתי . חובה נוספת המוטלת על תלמיד חכם רמוזה בדברי רש"י שם . בתלמוד מובאים באותה סוגיה דברים נוספים של רב על טיבו של תלמיד חכם , " שאפילו שיחת חולין של תלמיד חכם צריכה תלמוד . " ופירש שם רש"י : " שיחת חולין — של חכמים צריכה תלמוד כדי להתלמד לדבר בלשונם שהוא [ שהיא ] בלשון נקיה ועושר ומרפא . " פירוש זה הוא מקורי . את דברי רב ניתן לפרש כמתייחסים אל תוכני הדיבור של תלמיד חכם . גם משיחת חולין שלו ניתן ללמוד דברים חשובים . גם במקרה זה לא הסתפק רש"י בביטוי אחד לאפיון שיחתם של תלמידי חכמים , אלא בחר בשלושה ביטויים לשם הדגשת מעלתה . היא כוללת שלושה עניינים שונים . מדבריו למדנו שתלמידי חכמים צריכים להקפיד שתהא לשונם יפה מבחינה סגנונית , נקייה בלא לשון הרע ומשמשת כמרפא לבריות . ככל הנראה התכוון רש"י ברפואה זו לעצה טובה , דברי עידוד , השכנת שלום וכדומה . על כל פנים , לשיטת רש"י אין תלמיד חכם יוצא ידי חובה בתוכן דבריו ; עליו להקפיד גם על סגנון משובח . בפירושו לקהלת י , יא הדגיש רש"י שתלמיד חכם חייב לדרוש תורה בפני בני קהילתו , 6 ראו גם פירושו של רש"י למסכת שבת קד ע"א , " ד"ה פה פתוח ... פה סתום . " וראו מאמרי " שלום ואחווה במשנתו של רש , "י" בתוך ח' עמית ואחרים ( עורכים , ( מנחה למנחם : קובץ מאמרים לכבוד הרב מנחם הכהן , ירושלים תשס"ח , עמ' . 40 -391 7 על דרכו של י"רש להשתמש במילים נרדפות כדי להדגיש את דבריו ראו 'י פרנקל , דרכו של י"רש בפירושו לתלמוד הבבלי , ירושלים ה"תשל , 'עמ ; 1-130 3 א' חזן , " מלאות הסגנון בפירוש רש"י למקרא , " בתוך צ"א שטיינפלד ( עורך , ( רש"י : עיונים ביצירתו , ירושלים תשנ"ג , עמ' . 87-95 השוו גם פירושו של רש"י לסוגיה המקבילה בסוטה כב . ע"א

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help