sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

בדרך ישרה . את הכתוב בספר משלי ( יא , כו ל ) " מנע בר יקבהו לאום" פירש רש"י כמכוון כלפי תלמיד חכם הנמנע מללמד תורה לרבים , שהוא ראוי לקללת האומה כולה . לעומתו , תלמיד חכם המזכה את הרבים ומלמדם ראוי לכל ברכה . כה גדולה מעלת לימוד תורה , עד שהיא הופכת את שומעי לקחו של תלמיד חכם לרכושו : " מי שהוא חכם קונה לו נפשות שמלמדם דרך טוב , והרי הם לו כאלו קנאם" ( רש"י על משלי , שם . ( כאמור , זכותו להימנע מהרבצת תורה רק אם יש תלמידי חכמים אחרים העושים כן . רש"י הסתמך על דברי הלל בנושא זה . לדעתי יש בהם גם כדי להסביר את תחושת השליחות שפיעמה בקרבו . בברייתא נאמר : תניא : הלל הזקן אומר : בשעת המכניסין )!( פזר , בשעת המפזרים כנס , ואם ראית דור שהתורה חביבה עליו פזר , שנאמר ( משלי יא , כד ) " יש מפזר ונוסף עוד . " ואם ראית דור שאין התורה חביבה עליו כנס , שנא' ( תהלים קיט , קכו ) " עת לעשות לה' הפרו תורתך . " בפירוש דברי הלל כתב רש"י : " בשעת המכניסים" — שאין חכמי הדור מרביצים תורה לתלמידים ; " פזר" — אתה לשנות לתלמידים . " בשעת המפזרים" — שהגדולים שבדור מרביצים תורה ; " כנס" — אתה ולא תיטול שררה עליהם , ואף זו לכבוד שמים היא לאחוז במידת הענוה . לדעת רש"י , הלל סבר שתלמידי חכמים חייבים ליטול אחריות על עצמם ולהרביץ תורה ברבים , אם חכמים אחרים אינם עושים כן . ואולם הם רשאים להימנע מכך אם חכמים אחרים עסוקים במלאכה זאת . רק במקרה זה " יאחזו במידת הענוה" ויימנעו מהפצת תורה ברבים , שהרי מלאכת קודש זו כבר נעשית בידי אחרים . במרכז עולמם עליהם להעמיד את התורה ואת צורכי הדור , ולא את כבודם . רצונם ומאווייהם האישיים אינם צריכים לשמש גורם בשיקול דעתם . המציאות במקומם היא הקובעת . הענווה איננה נרמזת בדברי הלל , ואין כל הכרח לפרש כן את ההנמקה להימנעות מהרבצת 3 " שוחר טוב — החפץ להדריך את הבריות בדרך טובה ומוכיח ומיסר אותם" ( פירוש רש"י למשלי יא , כז . ( 4 ברכות סג א"ע . ברייתא זו מובאת גם בתוספתא , בירושלמי ובמקומות נוספים , ולרוב בנוסח שונה . לא אדון בנוסחאות אלה כאן , כי אינן חשובות לבירור עמדתו של י"רש בסוגיה זו . למקורות המקבילים הללו ראו 'ש ליברמן , תוספתא כפשוטה , תוספתא זרעים , נויארק ו"תשט , 'עמ , 40 ושם בהערות ; הנ"ל , תוספתא כפשוטה , סדר זרעים , א , מהדורה ב , ירושלים תשנ"ג , עמ' . 1 4 ספרות נוספת נזכרת בהערותיו של ליברמן , שם . 5 רש"י נזקק ללשון זאת גם באחת מתשובותיו , שבה תיאר את רבו , ר' יצחק הלוי , ראש ישיבת וורמייזא , כמי ש"פיזר בשעת המכנסין" ( סידור רש"י , מהדורת ש' בובר וח' פריימן , ברלין תרע"ב , סימן קעד , עמ' . ( 80 לר' יצחק הלוי היה חלק מכריע בהפיכת וורמייזא למרכז תורה תוסס ופורה עד שהפכה מתחרה לישיבה המפוארת ( והשמרנית !( של מגנצא . דרכו של ר' יצחק הלוי " לחדש דברים , " כלשונו של רש"י , הקנתה לה פרסום גדול ועשתה אותה לאבן שואבת לתלמידים מחוצה לה , ובהם גם רש"י . ר' יצחק הלוי אף נטל חלק חשוב בהנהגה הפוליטית של קהילת וורמייזא . על פעולתו של ר' יצחק הלוי בישיבת וורמייזא וחלקו החשוב בעיצוב דמותה הרוחנית ראו א' גרוסמן , חכמי אשכנז הראשונים , ירושלים תשס"א , עמ' . 9 - 66

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help