sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

אותו מובן , בעל משמעות , לפני הפירוש שניתן לו בזמן ערות . מנקודת הראות של החשיבה בהקיץ , החלום אינו מופיע כמאורגן ומסודר , כיוון שבדרך כלל אינו מובן דיו , היינו אינו מספק את הדרישה של ההיגיון הער מהבנה , ולכן הוא נזקק לפירוש . אילו הייתה החלימה מתנהלת לפי אותו היגיון המארגן את החשיבה בהקיץ , כי אז החלום היה תמוה בעת החלימה כפי שהוא לאחר היקיצה , או שהיה מובן גם בהקיץ כפי שהוא בעת החלימה . אך שני מצבים אלה אינם מתקיימים . הפער בין המובנות של החלום בעת החלימה , לבין אי-המובנות שלו בהקיץ , מצביע על כך שההיגיון המעצב את החלום שונה מזה שמתקיים בהקיץ . השאלה המרכזית שעליה אני מנסה להשיב בספר זה היא מהו היגיון זה , כיצד החלום מובן בעת החלימה , או במילים אחרות מהו אופן החשיבה המאפיין את החלום , הדרך שבה החלום מארגן את עולמו , הלוגיקה האוניברסלית של החלום , כלומר הקטגוריות של החשיבה בחלום , ואופיו של הסדר שבו . לצד הלוגיקה של החלום , אני מנסה להשיב גם על השאלה מדוע לאחר היקיצה החלום אינו מובן או שהוא לפחות תמוה . לשם כך אני מבררת גם מהי הלוגיקה של החשיבה הדומיננטית בהקיץ , שעל הרקע שלה החלום הופך מוזר וכמעט בלתי מובן . " לערים - עולם מסודר אחד ( לכולם , ( בעוד בשינה פונה כל אדם ( מעולם זה ) לאחד משלו " , אומר הרקלייטוס . כלומר לפי עמדתו , אין לחלומות לוגיקה אוניברסלית . תוכן החלום הוא אכן לרוב אידיוסינקרטי לאדם הער , אפילו לחולם עצמו לאחר שהקיץ . על אחת כמה וכמה כך הוא חלומו של אדם בעיני אחרים : אין הם יכולים לעולם לראותו , רק לשמוע את סיפורו ! והנה , לפחות אופי זה של החלום הוא אוניברסלי ... אך דומה שהמשותף לחלומות של אנשים במקומות ובזמנים מגוונים רב 6 רחל בלאס ( Rachel B . Blass ) בספרה ( Blass , The Meaning of the Dream ) טוענת כי מתקיימת בחלום לעתים " איכות חווייתית של משמעות . " לדבריה , לאחר שהתעורר , החולם עשוי לזכור שבעת החלימה חש שהחלום , או רכיב מסוים בו , נושא משמעות ( ראו , למשל , שם , עמ' ב" . ( 184-185 משמעות" היא מתכוונת , בעקבות פרויד , למה שהפירוש מייחס לחלום , תוכן אשר החולם אינו מודע לו , שהרי בעת שהוא חולם טרם הוצע הפירוש . היא אינה דנה באפשרות שבעת החלימה החלום מובן , כיוון ש"מובן" ו"משמעותי" הם לדידה פירוש בלבד , היינו תוצר של הרפלקסיה הנעשית בהקיץ על החלום . 7 מצוטט על ידי פלוטארך ( Plutarch , “ "Superstition , 512 ) לפי ולאסטוס , הרקלייטוס מבטל את ממשות החלום בכך שהוא רואה בו עולם " פרטי . " ראו . Vlastos , “ On "Heraclitus , 347 טוען גם דודס : " בכך הוא פוסל את החלום ה'אובייקטיבי , ' ולא זו בלבד אלא שמשתמעת מכך שלילה של ההתנסות בחלום בכלל , מאחר שהכלל של הרקלייטוס הוא ' ללכת בעקבות מה שיש לנו במשותף . ( Dodds , The Greeks , 118 ) "'

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help