sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

שתי תופעות אלה מאפיינות את תודעת החולמים בכלל , והן תומכות בדרך הדיון בספר זה . לפיכך הן ראויות לפירוט : א . העובדה שהחלום מודע בעת החלימה . עובדה זו הוזנחה על ידי רבים מהחוקרים , אף שברור בעליל שכאשר חולמים , מודעים למתרחש בחלום . לעומת זאת , אין מודעים לכך שישנים , ובדרך כלל גם לא לכך שחולמים ( בחלומות שבהם יודעים שחולמים , משמעות החלום אינה שווה למשמעות שיש לו בהקיץ . ארחיב בעניין זה בפרק האחרון , הדן בתודעת המציאות . ( במילים אחרות , מבחינת תודעתם החולמים הם ערים ומודעים , ולכן ניתן לחקור תודעה זו כחלק ממכלול התודעה האנושית , שלא כמגמה הרואה בחלום בעיקר צוהר אל הלא-מודע וסימן לפירוש . ב . ההנחה שהחלום מובן לחולמים בעת החלימה . הנחה זו רווחת עוד פחות מכפי שרווחת ההכרה בכך שהחלום הוא התנסות מודעת . אך הרי כאשר אנו חולמים , איננו מופתעים מהמתרחש בחלומנו ואיננו מתפלאים בגללו , איננו תוהים על זרויותיו של החלום , לפחות לא בה במידה , ולא לגבי אותם אירועים שבהקיץ היו גורמים לנו הפתעה ופליאה אין-קץ . איננו מבקשים " פתרון" או פירוש לחלום בעודנו חולמים , משום שהוא מובן לנו . יש להעיר שהמשמעות של הבנה - הדרישה מהבנה - משתנה מתחום לתחום ומאופן חשיבה אחד למשנהו , ובוודאי שונה בין חלימה לערות . אם החלום מובן לחולמים בעת החלימה , הרי יש בו סדר והיגיון , והם עושים 4 אוון פלאנאגאן , ( Owen Flanagan ) שהוא מהמעטים שאינם מתעלמים מעובדה זו , מציין שיש הסבורים שכאשר אנחנו ישנים , איננו מודעים . מכך הם מסיקים שחלום איננו מושא מובהק לתיאוריה על הנפש המודעת ( conscious mind ) או על התודעה . לדבריו , " אבל הרי זה טירוף : חלומות הם התנסות מודעת" . ( Flanagan , 2000 ) ראו גם Flanagan , Consciousness Reconsidered , 56 5 דרישת ההבנה , משתנה , למשל , גם בין חשיבה יומיומית לבין זו המדעית . יונג טוען באותו עניין , בדומה לפרויד , כי אמנם בעת השינה התודעה ( המודע ) כמעט אינה פעילה , אך אף על פי כן נועד לחלום תפקיד , ואותו הוא ממלא למרות היעדרה של " הבנה "אינטלקטואלית ( יונג , על החלומות , . ( 17 " תודעה" אצל יונג אפוא היא אינטלקט מפרש , ולכן גם הוא היה מנוע מלהידרש למודעות שבעת החלימה . הטענה שהחלום מובן לחולמים בעת החלימה , אין משמעה שהוא מפורש . יש להבחין בין הבנה לבין פירוש או הסבר . הבנה היא ישירה , ואילו הסבר או פירוש עוסקים בהשלמה , במילוי פערים , בהצבעה על סיבות , בנתינה בהקשר , כלומר הם עוסקים במשהו שהוא כבר מובן במידת מה , ומכוונים להעמיק את ההבנה , או להרחיבה , או לסלק איים של אי-הבנה . מה שאינו מובן מכול וכול - אי-אפשר לפרשו .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help