sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

כפי שהוא נחווה על ידי החולם בעת החלימה , הוא נטול משמעות - הרי אינו חשיבה , כיוון ש"חשיבה נטולת משמעות" היא ביטוי שיש בו סתירה . החלום הגלוי , לפי פרויד , איננו אפוא אלא תוכן מוצפן בלבד , וכלליו אינם כללים של חשיבה , אלא מעין קוד לצופן , או על פי מונחיו של פרויד עצמו - כללי תרגום , ולא כללים המהווים את הצורה או הלוגיקה של חשיבה שיש לה משמעות משל עצמה . ההבדלים בין קוד לצופן או כללי תרגום לבין צורת חשיבה או לוגיקה של חשיבה , הם עמוקים , וייחשפו במהלך הספר במלוא מובנם . אחת ההשלכות של הבדלים אלה היא , למשל , שחשיבה בעלת משמעות אינה ניתנת ל"תרגום" מדויק לכלל צורת חשיבה אחרת . לשם דוגמה , מה משמעותו של אובייקט , כגון " שולחן , " במחשבה מדעית ? בוודאי לא נותר בו כלום מן הפונקציה , המאפיינים המוחשיים כמו צורה וצבע , ואפילו מהיותו יחידה . בספר זה אני מבקשת לממש את הבטחתו של פרויד שיש לחלום משמעות , ושהכללים המעצבים אותו הם קטגוריות של חשיבה , חלופיות לקטגוריות של החשיבה היומיומית בהקיץ . אראה שהקטגוריות של החשיבה בחלום הן בעלות תוכן חיובי משל עצמן , כלומר אינן שלילה בלבד של הכללים המנחים את החשיבה בהקיץ , אינן " אומרות" רק כיצד לא לחשוב ; כי אכן כפי שטוען ג'ון סאליס , ( John Sallis ) משלילה בלבד של לוגיקה מסוימת מתקבלות קטגוריות א-לוגיות שיכולות להנחות רק איחשיבה . מוצע כאן מודל כללי של צורת החשיבה בחלום , המשרת את הדרישה הבסיסית הנדרשת מכל מחשבה : " שתגיד משהו על משהו , " היינו שתיידע , שתחדש , שתהיה אינפורמטיבית . הדיון נסב על התודעה של החולמים בעודם חולמים , ועל ההיגיון המנחה אותה . את תודעת החולמים ממהרים לרוב לזנוח , אם כדי להעמיק אל הלא-מודע , אם כדי להמירה בממצאים נוירולוגיים . " חלמתי שהחזקתי את שורש הסלרי שהיה התינוק שלי " , סיפרה לי חברה . מה ניתן לומר על תודעת החולמת כפי שהייתה בעת החלימה , לפני כל התייחסות לתוכן החלום , לפסיכולוגיה של החולמת או להיסטוריה שלה ? שתי תופעות מעניינות בולטות לעין : האחת , שהייתה מודעת לחלוטין למה שקרה בחלום בזמן החלימה , והשנייה - שהחלום , למרות מוזרותו , לא עורר אצלה שאלות ותהיות בעודה חולמת . ג' 2 ון סאליס טוען שהלוגיקה של " עבודת החלום" היא בעיקרה שלילה של הלוגיקה המסורתית , ומשום כך הריהי מוכתמת באי-לוגיות . ראו . Sallis , The Logic , 13 3 ראו דיון בחלום שורש הסלרי בסעיפים : " המיזוג אינו אפשרי על בסיס הנחת העצם ; " " המיזוג כמעין פרדיקאציה ; " " הפרטי בחשיבה שבחלום והתפיסה החושית ; " " המוזרות של המיזוג ; " "קווי הדמיון ; " "התיאור בסמלים - המטפורה בחלום . "

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help