sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

ההיסטורי שהקולנוע מככב בו - על אחת כמה וכמה . מה שעשה היידן וייט למתודה ההיסטורית היה בעל השלכות מרחיקות לכת עוד יותר למן הרגע שהמסמך הקולנועי היה לחלק מקובל ממארג המסמכים ההיסטוריים . כאן היטשטש גם הגבול הברור לכאורה שבין תעודה היסטורית וסיפור היסטורי שאינו 'תיעודי . ' גבול זה התערבל משני צידיו : מה שנחשב כתעודה היסטורית נידון יותר ויותר כפרשנות , ומה שנחשב בפיקציה מנותח יותר ויותר כמסמך , כעדות , לפחות במה שנוגע למגמת יוצריו ולאופני התקבלותו . מה עוד שעולם מושגי התרבות שאנו מונחים על ידו קשור בטבורו לעולם הדימויים והסמלים שמייצגת תעשיית הקולנוע העולמית . יתר על כן : ההיסטוריה כמקצוע למדה להתייחם יותר ויותר אל ההבדל שבין היסטוריה וזיכרון והיא עוקבת אחרי הדרכים שבהן נוצר , משתמר ומשתנה זיכרון קולקטיבי . לעניין זה טובעת התמונה הנעה של המאה העשרים את חותמה המובהק . אין להתפלא איפוא , שמרבית המאמרים המופיעים בספר שלפנינו נסבים סביב סרטים בעלי נושאים היסטוריים שאינם מוגדרים על פי אמות המידה המסורתיות 'סרטים תיעודיים . ' כלומר : סרטים שמתעדים בזמן אמת את נשוא התעניינותם . דווקא סרטים עלילתיים מצויים יחסית יותר במרכז התעניינותם של היסטוריונים , משום שהם מלמדים על תרבותה ועמדותיה של החברה שייצרה אותם , או שהייתה אמורה לצפות בם ולהגיב להם . מרבית הסרטים שההיסטוריון נחשף להם אינם סרטים שהיו מיועדים מראש לתעד באופן שיטתי את נשוא עלילתם , אלא היוו יותר פרשנות של נתונים ועובדות המוגדרים כ ' היסטוריה ' בין אם מדובר ב ' גלדיאטור ' ב , ' קברט ' או ב ' קרב על אלג ' יר . ' פרשנות קולנועית זאת , השונה מפרשנותו של היסטוריון מקצועי , היא עצמה מהווה מקור לעיון מצד ההיסטוריון : אנו למדים כיצד מסופרת בשפה חזותית פרשה היסטורית על ידי נציגי התקופה היוצרת את העבודה הקולנועית . אנו גם נאלצים להתמודד עם סיפור היסטוריה השונה לחלוטין מאופני הסיפור בספרי הלימוד המקובלים . יתירה מזאת : סרטים שנושאיהם אינם היסטוריים הם חומר נפלא בידי ההיסטוריון שעניינו היסטוריה תרבותית או חברתית בת זמננו . די אם ניקח לדוגמא את המשפחה הבורגנית כנושא בסרטי אינגמר ברגמן מחד ןוודי אלן מאידך , או את מקומם של האישה או המהגר בקולנוע האירופי העכשווי כדי להבין עד כמה אנו נזקקים לקולנוע כדי להשלים את תמונת העבר הקרוב . עם זאת יש בכרך שלפנינו גם די דוגמאות למה שקרוי בדרך כלל ' תיעוד מצולם , ' בין אם במסגרת הקולנועית ובין אם במסגרת הטלוויזיונית , זו שמציפה את עולם המידע בשפע של דימויים ואיקונות . יש סכנה בשילובים מן הסוג 'היסטוריה וקולנוע' 'היסטוריה וספורט , ' 'היסטוריה ומוזיקה ' וכיו"ב , שיהפכו למעין מתחמים של מחקר ועניין מחוץ למעגל המרכזי של המחקר ההיסטורי ושל גילדת ההיסטוריונים . לכן כדאי להדגיש שבמקרה שלפנינו אין מדובר בהיסטוריה של הקולנוע אלא במערכת היחסים שבין ההיסטוריה והזיכרון

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help