sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

במסמך הראינוע והקולנוע דורשת מיומנויות חדשות . בעוד שהפיכת הקלטה קולית ( גם היא מורשת בת מאה שנה לערך ) למסמך כתוב אינה כרוכה במעבר מתודי או הכרתי , הרי שהעברת התמונה הנעה לכלים של פרשנות והבנה כמוה כמעבר משפה לשפה , ממערכת סימבולית אחת לחברתה . היא כרוכה גם בהשקעה טכנית לא מעטה - טכניקת הקריאה , הניתוח והסיכום של ספר , מאמר או מסמך רשמי , אינה דומה כלל ועיקר לטכניקה של קריאה וניתוח של התמונה הנעה . המעבר לשימוש בתמונה הנעה כמסמך היסטורי הינו איפוא פרי שינוי תודעתי , שינוי מתודי והתפתחות טכנית גם יחד . באשר לעניין אחרון זה : מה שעשה הצילום המהיר של מסמכים כתובים לעבודה הארכיונית והםינתטית של ההיסטוריון עשה המעבר לשיטת הווידאו לעבודה בארכיון הסרטים . מה שעשו הסורק והמחשב למסמך הכתוב עשו הסורק והדיגיטציה למסמך הקולנועי . בלי התקדמות טכנית זו היה קשה על ההיסטוריון עוד יותר , כפי שמעידה התקופה הארוכה שלפני רבע המאה האחרונה , לאמץ לעצמו את התמונה הנעה כמושא היסטורי . כניסת הוידאו כמערכת של שימור והצגת סרטים הפכה אותם לנגישים ביותר , אחרי שנים שבהם היו הסרטים כמעט בלתי אפשריים לצפייה לאחר הצגתם הראשונית לקהל , וחוסר נגישות זה הפך אותם לקשים למחקר ולבדיקה היסטורית . הדברים אמורים לא רק לגבי החוקר , אלא גם לגבי הצרכן של המחקר הזה או לגבי המורה בבית הספר , שמתפקידו להאיר את עיני התלמידים באשר לשיטות וזוויות ראיה חדשות . העזרים הטכניים שלרשות המורה והאזרח כוללים היום כמובנים מאליהם את מכשיר הוידאו , ה ס ¥ ס , המחשב והברקו , והנגישות הרחבה של סרטים מכל הסוגים , לא רק בארכיבים אלה גם מסחרית , הפכה אותם למסמכים היסטוריים הניתנים לשימוש . אולם התקדמות הטכנולוגיה הממוחשבת והדיגיטלית אינה מסבירה לבדה את הפתיחות שגילו ההיסטוריונים למסמך התמונה הנעה . המגמה הדומיננטית בהיסטוריוגרפיה של השנים האחרונות היא ההיסטוריה התרבותית . במסגרת מגמה זו נוצרה זווית חדשה לטיפול בנושאים היסטוריים בכלל ונוצר מקום של כבוד לכל מה שקשור בתקשורת כיוצרת ומעבירת תכני תרבות . תחום עיסוק כה מרכזי בתרבות הפנאי כמו הקולנוע או הטלוויזיה אינו יכול עוד להישאר מחוץ לתחום עיסוקו של ההיסטוריון של התרבות . על כן אין תימה שיותר ויותר היסטוריונים נזקקים לגיזרה זו של ההיסטוריה התרבותית בעבודותיהם . גם תוכניות הלימודים והמורים להיסטוריה אינם יכולים עוד להיצמד לשיטות העבודה שהיו מקובלות על ההיסטוריון במאה ה , 19 ותגיע השעה שגם מבחני הבגרות בהיסטוריה לא יוכלו עוד לשמש כמשמריה של מתודה מיושנת . וכי מה התחדש באגף המחקר הקרוי היסטוריה של התרבות ? אם במחקר ההיסטורי היטשטש בדרך כלל הגבול המסורתי שבין תיעוד ופיקציה , בין מסמך ופרשנות , במחקר

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help