sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:1

מבוא באיגרתו לחכמי לוניל , סוקר הרמב , "ם בעין ביקורתית למדי , את מצבן של קהילות המזרח בסוף המאה השתים עשרה : בכל המקומות האלה אבדה התורה מבנים , ורוב המדינות הגדולות מתות , ומעוטן גוססות , וכמו שלשה ארבעה מקומות חולין . בארץ ישראל ובכל סוריא מדינה אחת , והינו ארם צובה , היא אחלב , ויש בה מקצת חכמים עוסקין בתורה , אבל אינם ממיתין עצמן באהל . ידיעותינו על קהילת ארם צובה ( אר , ץ " חלב , אליפו ) במאות השנים שלפני שנכתבו שורות אלו ואחריהן , תואמות במידה גדולה הערכה מעורבת זאת של הנשר הגדול . מחד גיסא , הקהילה וחכמיה היו חשובים דיים עד כדי לזכות באיזכור בתיאוריהם של הנוסעים המפורסמים שעברו בחבל ארץ זה ואף עמדו בקשרים עם מרכזי תורה 1 איגרות הרמב , "ם איגרת לו ( מהד' שילת , ב , עמ' תקנט . ( דומה שאיגרת זאת משקפת את המצב בחלב קרוב למינויו של תלמידו של הרמב , "ם ר' יוסף בן יהודה אבן שמעון , לראשות בית המדרש הגדול בעשור האחרון של המאה הי ) "ב ראה להלן הערות . ( ו–48 38 משירי ר' יהודה אלחריזי משתמע שאף חלב סבלה מחולשות דומות עד שבא אותו ר' יוסף [ בן יהודה ] מערבי ש" , חכמתו כקוהלת ושכלו כגחלת ולשונו אש אוכלת ... מפיו ילמדו חכמה חכמים ו" , " ... החיה בחכמתו רבים מבני צובה ונפח רוח חכמתו בפגריהם ותבא בהם הרוח ויחיו ויעמדו על רגליהם" ( אלחריזי , תחכמוני , שער מו ; מהד' טופורובסקי , עמ' ; 358–359 מהד' בלאו–יהלום , עמ' ; 67 וראה רקע מעניין על הספר , ומחברו , ושתי הנוסחאות לשער מו , במבוא של בלאו ויהלום . ( אשר להסתייגות הרמב"ם מחכמי חלב , ראה מה שהבאתי מאחת מתשובותיו ( הע' 3 להלן ) על הידועים כ"כשרים" בחלב . 2 בנימן מטודלה ( שביקר בחלב בסביבות שנת ( 1070 כותב : "חלב היא ארם צובה והיא עיר המלכות של נור אלדין . ובתוך העיר ארמונו מוקף חומה גדולה והיא גדולה מאד ואין בו מעיין ולא נהר אלא מימי המטר הם שותים וכל אחד מהם יש לו גוב בביתו . ובה כמו חמשת אלפים יהודים ובראשם ר' משה אלקוסטנטיני ור' שת" ( מסעות , מהד' אדלר , עמ' לב ; מהד' אשר , עמ' נ . ( ר' פתחיה מרגנשבורג עבר בחלב כעשר שנים אחר כך והסתפק בהסבר אגדי לשם העיר ( אייזנשטיין , מסעות , עמ' . ( 54 כן קיצר ר' יעקב , שליח רבינו יחיאל מפריס באמצע המאה הי"ג : "ושם שלש כנסיות , האחת למשה רבינו , ע"ה ושם ארבעה צדיקים קבורים ואינם יודעים שמותם" ( שם , עמ' . ( 70 ואולם אלחריזי , שחיבר מקאמות ( בעברית ובערבית ) על מסעיו בתחילת המאה הי , "ג הירבה לפזר לה תהילות . י' רצהבי כותב : "עיר זו תופשת מקום מרכזי במקאמה , ומספר השירים שאלחריזי כתב על ראשי הקהילה , פרנסיה ונכבדיה , רב יותר ממה שכתב על כל קהילה יהודית אחרת . " והוא מוסיף : "מניתי 15 שירים על אישי העיר הזאת . אגב , גם ב'תחכמוני' הקדיש לארם צובה תיאור רחב ידיים" ( רצהבי , עמ' 12 והע' 35 שם . וראה גם Stern , "An Unpublished Maqama by Al–Harizi , " Paper of the Institute of Jewish Studies , 1 , London [ 1967 ] , pp . 210–186 . ) .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help