sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

תפקידו של היוצר היה לבנות ולהרכיב את הפסיפס , לבחור את חומרי הגלם הספרותיים ולעבדם בסיפור שמעביר מסר חד שהנו רלוונטי לקהל היעד שלו . במהלך הספר אני מבקש לאתר את אבני הפסיפס שמרכיבות כל יצירה , לחשוף את המקורות שתרמו לגיבוש כל סיפור , ולפענח כיצד שולבו יחדיו בתהליך ההתהוות . בחשיפת התהוותם של מעשי חכמים עוברת כחוט השני לאורך הספר כולו גישה חדשה יחסית בחקר סיפורי חכמים , ודומני שעוד לא הוקדש לה ספר שלם . הגישה מסתמכת ברובה על מתודות מחקריות מסורתיות ומקובלות כמו ביקורת הנוסח , ביקורת מקורות , גילוי השפעות , איתור אלוזיות והבחנה בהדים ספרותיים ; אבל למרות הכלים המסורתיים , יישום הגישה לחקר מעשי חכמים הוא כאמור תופעה חדשה יחסית . תלמידי חכמים רבים התעניינו והעמיקו בספרות חז " ל מאז תקופת התלמוד . החקר המדעי של הספרות אמנם התחיל כבר לפני כמאתיים שנה , אבל העיון בהתהוותם של סיפורי חכמים החל להתפתח רק בעשורים האחרונים . הדורות הקודמים לא התעמקו בהתהוות הספרותית של סיפורי חכמים , ולרוב אף לא דנו בה משום שהם פעלו על פי הנחות יסוד שלא השאירו פתח לשאלת ההתהוות הספרותית . הנחותינו היום שונות מאלו של דורות העבר . כדי להסביר את היסודות המחקריים של ההנחות החדשות , נסקור בקצרה ובאופן סכמטי בלבד את ההיסטוריה של חקר מעשי חכמים שבספרות חז . ל '' את תולדות המחקר של מעשי חכמים ברצוני לתאר כרצף של שלוש גישות מחקריות , החופף חלוקה לשלושה שלבים , ברוח תפיסת הדיאלקטיקה ההיסטורית של הגל : שלב התזה , שלב האנטיתזה ושלב הסינתזה . השלב הראשון , שלב התזה , בא לידי ביטוי בגישה ההיסטורית המסורתית , שאפיינה את עבודת מרבית ההיסטוריונים במשך המאה התשע עשרה ורוב המאה העשרים . בשלהי המאה העשרים , בשלב האנטיתזה , ספגה הגישה המסורתית ביקורת רבה , והיום היא כבר איננה דומיננטית , אך , כפי שנראה להלן , ישנם חוקרים שעדיין מבקשים לפתחה ולשכללה . בשלב השלישי שולבו התוכנות של השלב השני עם הראייה ההיסטורית של השלב הראשון לכדי יצירת סינתזה חדשה . לפי הגישה המסורתית , סיפורי חכמים , הן באגדה הן בהלכה , מתבססים על גרעינים היסטוריים , על תיאורים אמינים של מאורעות שהתרחשו במציאות . יוצרי הסיפורים ביקשו לתאר אירועים שראו במו עיניהם , או מסורות אמינות ששמעו מאחרים . מסד ; 2 סומר , נביא קורא , עמ ' . ( 6-10 היות והספר דן בראש ובראשונה בתהליך ההתהוות ובמישור הדיאכרוני , נמנעתי משימוש בביטוי 'בין טקסטואליות , ' שעשוי להתפרש כמושג המוגבל לרובד הסינכרוני בלבד . 2 שמואל מפראי הציג את הגישה באופן ברור מאוד בספרו , ארץ ישראל , עמ' . 161-162 ראו גם את הסקירה אצל לוין , ביוגרפיה תלמודית , עמ' . 14-47

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help