sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא הספר 'כחומר ביד היוצר : מעשי חכמים בספרות חז '' ל' נועד לשפוך אור על תהליך ההתהוות של סיפורי חכמים בספרות חז"ל . כל פרק מתמקד במעשה חכמים אחר , ושואף לשרטט את הרקע הספרותי שלו ולהצביע על מקורות ההשראה שתרמו לגיבוש הסיפור ולעיצובו . אין נושא אחד ויחיד המשותף לכל פרקי הספר . הסיפורים הנידונים בו עוסקים בנושאים שונים ומגוונים : פולחן המקדש , קרית שמע , שמעיה ואבטליון בירושלים , ייסוד הנצרות , קידוש השם ותולדות ישיבת פומבדיתא . המאחד את פרקי הספר אינו תמה מחשבתית או תחום הלכתי , אלא גישה מחקרית . גיוון הסיפורים עשוי להפתיע בספר שדן בנושא מחשבתי או הלכתי , אך הוא טבעי ומתבקש בספר שנועד להדגים גישה מחקרית ולהמחישה , משום שהוא מבליט את תוקף הגישה ואת היקפה הרחב . דרך העיון בהתהוותם של שישה מעשי חכמים ברצוני לשפוך אור חדש על הסוגה הספרותית לגוניה : על אגדות ומעשים הלכתיים , על סיפורים תנאיים ואמוראיים , ועל סיפורי ארץ ישראל וסיפורי בבל . בספר זה אני שואף לחשוף את חומרי הגלם הספרותיים ששימשו את המחברים ואת העורכים של ספרות חז"ל בעת יצירת סיפוריהם ; את החומר ביד היוצר . המגמה בששת פרקי הספר היא להצביע על המקורות הקדומים שמהם ינקו יוצרי הסיפורים חומרי בנייה ספרותיים , ולעתים אפילו את עצם ההשראה לחבר את הסיפור . החומר הספרותי הקדום כולל סיפורים שלמים ושברי סיפורים , מטבעות לשון ועלילות , מוטיבים ספרותיים ותבניות ספרותיות , מושגים מחשבתיים ושיטות הלכתיות - את כולם גייסו היוצרים למטרותיהם הרטוריות והספרותיות . לפי גישתנו , מחד גיסא , ששת הסיפורים אינם משקפים אירועים היסטוריים , אך מאידך גיסא , הם גם אינם יצירות יש מאין ,- כל סיפור הוא פסיפס משוכלל המורכב מאבנים רבות , בגדלים שונים ובצבעים מגוונים .: דימוי הפסיפס בהקשר הנוכחי מזכיר את ניסוחה של גיוליה קריסטבה בהסבירה את הביטוי ' ביךטקםטואליות , ' שטבעה ( ראו קריסטבה , תשוקה , עמ ' . ( 66 מאז חוקרים מפרשים את המושג ' ביךטקסטואליות' בכל מיני דרכים ( ראו קלייטון , דמויות , עמ ' . ( 3-4 רבים משתמשים בו כדי להתייחם , בין היתר , לתופעות שיידונו להלן ( ראו לדוגמה או דיי , ירמיהו , עמ ' ; 259 נוגלסקי , ביךטקסטואליות , עמ' ; 102-103 שורס , בין טקסטואליות , עמ' ; 45 פרידמן , הרפתקאות רב כהנא , עמ ' ; 247-248 ליטווק , הדים , עמ ' ; 48-55 הילבארד , בין טקסטואליות , עמ ' . ( 10-20 ברם , ישנם חוקרי ספרות שרואים במושג 'בין טקסטואליות' מושג סינכרוני בלבד , שאינו קשור לתהליך התהוותן של יצירות ספרותיות ( ראו לדוגמה בויארין , בין טקסטואליות , עמ ' , 135 הערה

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help