sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הקדמה כחומר ביד היוצר : מעשי חכמים בספרות חז"ל נועד להוסיף נדבך להבנת תהליך ההתהוות של מעשי חכמים . על פי גישה חדשה בחקר מעשי חכמים , הספר חוקר שישה סיפורים ושואף לחשוף את חומרי הגלם הספרותיים ששימשו את יוצריהם בעת יצירת סיפוריהם - את ה ' חומר ביד היוצר . ' מגמת הספר היא להמחיש שמעשי חכמים לא בהכרח מדווחים על אירועים היסטוריים , מחד גיסא , אך מאידך גיסא , הם גם לא נוצרו יש מאין כיצירות עצמאיות וסגורות . כל מעשה הוא פסיפס ספרותי שחומר ספרותי מגוון שולב בו וגויס בידי יוצר המעשה למטרותיו הרטוריות והספרותיות . כתיבת הספר הזה והמחקר שקדם לו התפרשו על פני שנים מספר , שנים שבהן עיוניו הבשילו ונוסחו . במשך תקופה זו זכיתי לעזרתם של רבים , וחובה נעימה לי להכיר להם תודה . חלק מעיוני הספר התהוו במסכת השיעורים שהעברתי באוניברסיטת בן גוריון , וברצוני להודות לסטודנטים שהקשיבו לשיעוריי ובחנו את טיעוניי . חוויית ההוראה לימדה אותי שכל מי שלבו חפץ יכול להתעשר מקריאת ספרות חז"ל ומלימוד ההיסטוריה של התקופה . לכן השתדלתי לכתוב את הספר בשפה ובסגנון השווים לכל נפש . שלושה מפרקי הספר מבוססים על הרצאות שהעברתי בהזדמנויות שונות : הפרק השני מבוסם על הרצאתי בכנס השנתי ה 29 של המחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה על שם מרטין ( זום ) באוניברסיטת בר אילן בדצמבר , 2008 שהוקדש לפרופ' זאב ספראי במלאות לו שישים שנה . הפרק השלישי מבוםם על הרצאתי בכנס השנתי ה 40 של , The Association for Jewish studies שהתקיים גם הוא בדצמבר , 2008 והפרק הרביעי מבוםם על הרצאה שנשאתי בבית אבי חי בירושלים במאי . 2009 אני מודה לכל אחד מהמוסדות האלה על שאפשר לי להציג את תורתי , ולקהל המאזינים המשכיל שזכיתי ממנו לתגובות מחכימות . הקוראים האנונימיים של מרכז זלמן שזר העירו הערות חשובות על כתב היד של הספר ; ד"ר אברהם מתתיהו פוס , זכרו לברכה , מסר לי ביקורת מלומדת על הפרק הרביעי , וד " ר אברהם וולפיש - על הפרק השני . אני מקווה שהצלחתי לרדת לסוף דעתם של כל הקוראים ולשפר את הספר לאור דבריהם . לבקשתי , ד " ר יהודא גלינסקי קרא ובחן את כל הספר לעומקו . ברצוני להודות לו מקרב לבי על שנענה למשימה זו ומילא אותה באופן יסודי ומקיף .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help