sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יג

יבין את תפילותיו וישתמש בספרות שבלשון הקודש ; ומאידך גיסא , הכניעה למציאות שבה חלקים ניכרים מאותו ציבור , נשים והדיוטות , לא הבינו לשון זו ונזקקו לספרות בלשון המדוברת . לצד תופעה זו נוצרה ספרות עצמית ביידיש , המשלימה סוגים ספרותיים שלא נתקיימו למעשה בלשון הקודש , או שנמנע פיתוחם בלשון זו , בשל אופיר . התרבותי של האליטה בחברה היהודית האשכנזית . מדבריך עולה , שאופיה האידיאולוגי של ספרות המחקר השפיע על דרך פרשנותן של התופעות וההתפתחויות בספרות יידיש הישנה . ספרך מייצג שלב מפותח יותר של מצב המחקר בתחום ספרות יידיש . התוכל להביא דוגמה בולטת לשינוי במוסכמות שבמחקרים הקודמים הבאה לידי ביטוי בספר ? דוגמה מאלפת היא תאוריית ה ' שפילמן , ' שחוקרי הדורות הקודמים ראו בה עיקר , ואילו בספרי היא שולית ומתמצית בהערה אחת . תיאוריה זו היתה מקובלת בחקר הספרות הגרמנית בשלהי המאה ה 19 ובראשית המאה ה . 20 לפיה נוצר חלק נכבד מן הספרות הגרמנית - שלא ניתן להגדירה כספרות של האצולה , של הכמורה או של הכנסייה בידי המציג הנודד ( שפילמן , ( שהיה מדקלם , מנגן ומבצע להטוטים בפני קהלו . עריק וויינרייך העתיקו תיאוריה זו לספרות יידיש ישנה , בעקבות ספר של ליאו לנדאו משנת . 1912 באופן פרדוקסלי , תיאוריית השפילמן פרחה בחקר ספרות יידיש בשנות העשרים , שעה שבמחקר הספרות הגרמנית כבר נצטמצמה חשיבותה . עוד כשעיינתי לראשונה בספרו של עריק עוררה בי התיאוריה חשדות : לא עלה בידיו להעמיד אפילו דמות אחת של 'שפילמן ' יהודי שקיומו ההיסטורי מוכח . הדמות ההיסטורית היחידה שעריק מתארה כ ' שפילמן ' היא דמותו של הסופר הדו לשוני , פרשן המקרא והמדקדק ר ' אליהו בחור , שחי באיטליה במחצית השנייה של המאה ה 15 ובמחצית הראשונה של המאה ה . 16 מובן שתיאור כזה איננו תואם כלל את דמותו ואישיותו של אליהו בחור , מה גם שבאותה תקופה לא היה עוד 'שפילמן ' גם במסגרת התרבות הגרמנית . ניסיתי לבדוק עדויות היסטוריות על קיומו של 'שפילמן ' יהודי , והעליתי שאין אפילו ידיעה ישירה אחת על קיומה של תופעה כזאת בחברה היהודית . יתר על כן , בספרות המוסר היהודית אין אפילו רמז לביקורת על תופעה שכזו , לעומת הספרות הגרמנית בימי הביניים , שבה ישנן התקפות חריפות על ה ' שפילמן , ' בשל התנהגותו הבלתי מוסרית , הקשורה באורח חייו ובאומנותו . על כן פטרתי עניין זה בהערת שוליים , אף שבמחקרו הגדול של עריק מכונה על שם ה ' שפילמן ' תקופה שלמה בתולדות ספרות היידיש הישנה . תמוה הדבר כיצד נאחזו מלומדים בעלי שיעור קומה בהסבר כה בלתי מבוסם . האומנם רק תפיסה אידיאולוגית על מקומה של ספרות יידיש בחברה היהודית יכולה להסביר תופעה מפליאה שכזאת בתולדות חקר הספרות ?

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help