sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ביגוד ואופנה בעידן המודרני ליפובטסקי מחלק את ההיסטוריה של האופנה לכמה שלבים בסיסיים השלב האריסטוקרטי , שהחל כאמור במאה הארבע עשרה ; השלב המודרני הדמוקרטי , שהחל באמצע המאה התשע עשרה t שלב "האופנה הפתוחה , " שהחל בשנות השישים של המאה העשרים . בשלב המודרני כלולים אופנת העילית - ( haute couture ) על מעצביה "הכוכבים" ותפישתה הרואה באופנה אמנות - וכמו כן הבגדים המוכנים מראש , המיוצרים בייצור תעשייתי . הייצור התעשייתי של בגדים , תקשורת ההמונים והדינמיות של סגנון החיים המודרני אפשרו ליותר ויותר בני אדם באוכלוסייה המערבית לרכוש לעצמם ביגוד אופנתי . הפשטה סגנונית , שניכרה בבגדי הגברים מאז ראשית המאה התשע עשרה , השתלטה גם על בגדי נשים מאז שנות העשרים של המאה העשרים . ליפובטסקי רואה בפשטות הצורנית הגוברת , המאפשרת ייצור תעשייתי ועותקים זולים של דגמי אופנת העילית , חלק מתהליך ארוך טווח של דמוקרטיזציה של האופנה . אף על פי שהבחנה מעמדית באמצעות לבוש הוסיפה להתקיים , האופנה המודרנית התאפיינה בהומוגניות חזקה מזו שאפיינה את השלב האריסטוקרטי ושיקפה את איךאל השוויון הדמוקרטי . אחרי מלחמת העולם הראשונה חלו התפתחויות רבות בתעשיית הבגדים המוכנים מראש : התרבות האוכלוסייה , התעסוקה והמשכורות העולות , צורות חדשות של תחבורה והפצה , התפתחויות בתחום הייצור ( כמו שימוש גובר בסיבים מלאכותיים ) ושיטות חדשות של שיווק . אם בעבר נלבשו הבגדים עד שהתבלו ונקרעו , הרי בחברת הצריכה המודרנית נזרקו הבגדים ברגע שיצאו מן האופנה - דבר שהגביר את הביקוש האינסופי לבגדים חדשים על פי אופנות חדשות . אופנת העילית שימשה משקל נגד לתיעוש הגובר ונעשתה תחום אקסקלוסיבי נדיר , שבו הבגדים נתפרים במיוחד עבור לקוחות פרטיים . בשל שינויים כלכליים וחברתיים נעשתה האופנה של המאה העשרים נגישה יותר ומעמדית פחות . אם בעבר שיקפו הבגדים בראש ובראשונה זהויות של דרגה ומקצוע , במאה העשרים התחזק היומיום , כיצד אנשים מתלבשים באירועים שונים וכיצד הם חווים את האופנה , מפרשים אותה ודנים בה . ' מחקר זה אינו רואה בבגדים שפה לכל דבר , אך מכיר ביכולת התקשורתית הבלתי מילולית הטמונה בביגוד . לפיכך הוא מבקש לבדוק את המשמעויות התרבותיות השונות של הביגוד הישראלי בראשית המדינה ! מה היו האידאלים שעוצבו במודע בדפוסי הביגוד המקומיים ומה היו הערכים הבלתי רשמיים שהשתקפו בהם . התעודות ההיסטוריות המשמשות את המחקר כוללות הן מקורות חזותיים והן טקסטים מילוליים שונים . 34 מטרתו לשחזר את שלבשו הישראלים בנסיבות שונות ואת האופן שבו חשבו , דיברו וכתבו על הנושא . הוא בוחן את הביגוד והאופנה הישראליים , הן בהיותם רעיונות שנוסחו במילים והן בהיותם מנהגי יומיום בלתי מילוליים .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help