sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הבחנה בין אופנה לבין ביגוד אינה כופרת בכך שגם לביגוד בלתי אופנתי יכולים להיות צדדים הבעתיים וסמליים . בכל חברה ובכל תקופה משמשים בגדים מעל ומעבר לתפקיד הביולוגי הבסיסי של הגנה על הגוף , והם יכולים לספק ביטוי אישי ולסמן הבחנה מעמדית . הפילוסוף רולאן בארת' מציע "לקרוא" בגדים כמו שפה ומנתח אופנה ניתוח סמיוטי שאינו מבוסס על הבגדים עצמם אלא על הטקסטים המלווים צילומי בגדים בעיתוני אופנה . 16 רוב החוקרים ממתנים גישה זו וגורסים שביגוד הוא אכן מעין שפה , אך זו איננה שפה ברורה אלא שפה דינמית ומורכבת , היכולה לתמוך במילים ולאששן , אך לא להמיר אותן . לשיטתם אופנה אינה נושאת מסר ישיר אלא היקשים מרומזים בלבד , וביגוד הוא מערכת סמיוטית בעלת קוד נמוך , המסוגלת לפעול רק בתחום מצומצם . מאחר שאין חוקים אמינים או קבועים כדי לפענח בגדים , הם נתונים למגוון רחב של השערות וניחושים . אפילו בתוך תוכה של אותה חברה ממש אפשר לפרש בגדים באופנים שונים על פי הקונטקסט המשתנה שבו הם מופיעים . האנתרופולוג גרנט מקרקן טוען שדווקא העמידה על ההבדלים המהותיים בין בגדים לבין שפה היא היכולה להועיל למחקר . הוא גורס שבגדים מאופיינים ב"אוצר מילים" מוגבל , ולכן קשה לפענחם . הביגוד , שלא כמו השפה , הוא קוד שמרני שאינו מאפשר יצירה של מסרים חדשים או מורכבים , אלא רק משקף ומאשש מסרים הקיימים מכבר על ידי שילובם החזותי בתוך חיי היומיום . ואולם הכוח התקשורתי של הבגדים טמון דווקא בהיותם מעורפלים ועקיפים מן השפה : הדבר מאפשר לסמן בעזרתם מסרים אשר לא יאה או לא כדאי לבטאם באופן מילולי . במקרים מסוימים בגדים יכולים להתפרש בקלות יחסית , למשל מדים או בגדים המזוהים על נקלה עם מקצוע מסוים . גם האופנה יכולה להעביר מסרים כלשהם , אם וכאשר מעצביה חשים בשינויים המתחוללים בחברתם ונותנים להם ביטוי באופן חזותי בעיצוביהם . יש הקובלים על שהמחקר האקדמי אינו תופש את הצדדים החומריים , החזותיים והמעשיים של האופנה . כנגד הטענה שבגדים יכולים לתקשר רק באמצעות ההסבר המילולי המתלווה אליהם , חוקרי אופנה גורסים שבגדים יכולים לעורר תגובה כלשהי גם ללא כל תיווך מילולי . נדרשת הבחנה בין חוקי השיח המילולי לבין "היגיון המעשה" החולש על התנהגות היומיום . כאשר הגוף עצמו מעוצב חברתית ונעשה מכשיר לביטוי ותקשורת של ערכים תרבותיים " ) הגפנה embodiment , " בלעז , ( הדבר מתרחש בתחום החווייתי ולא בתחום ההגותי . הזנחה של הפן הפיזי והמוחשי של הביגוד והדגשה יתרה של תיאורים מילוליים של האופנה עלולות לפיכך להוליך את ההיסטוריון שולל : הוא עלול להתעלם מהכוח הבלתי מילולי של המוצרים ולא להבחין בפערים המתגלעים לעתים בין המישור החזותי לבין זה המילולי . מחקרים על האופנה ברייך השלישי ובברית המועצות , לדוגמה , חושפים פערים משמעותיים בין תצלומי אופנה שהופיעו במגזינים לבין הטקסטים הפטריוטיים והדידקטיים שליוו אותם . 22 שילוב של מקורות חזותיים ומילוליים והתמקדות במה שנכתב ובמה שנעשה כאחד יכולים לגלות כיצד הביגוד והאופנה משתלבים בחיי

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help