sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

מחקר זה מאמץ את הגישה המייחדת את המונח "אופנה" למכניזם מסוים שהתפתח במערב מאז סופה של המאה הארבע עשרה " . הפילוסוף ז'יל ליפובטסקי טוען שאי אפשר להסביר את שינויי האופנה התכופים רק על יסוד תחרות בין מעמדית . הוא גורס שהאופנה הופיעה לראשונה בקרב האצולה המערבית , כאשר שינוי שרירותי ומהיר בסגנון הלבוש נעשה לתופעה עקבית וקבועה . ליפובטסקי רואה באופנה תביעה אוטונומית לספק חידוש בלתי פוסק . הופעתה של האופנה במערב במאה הארבע עשרה מסמלת , לשיטתו , פרדה מן התפישה המסורתית : החידוש נחשב כעת כערך חיובי , והאופנה ביטאה ואיששה את היכולת והזכות של בני אדם להשתנות תמיד . עד המאה השבע עשרה נותרה האופנה פריבילגיה אקסקלוסיבית של האצולה , ומאז ואילך הלכה והתפשטה , תחילה בקרב בני המעמד הבינוני ובהמשך בקרב מעמד העובדים . אירופים שתרו את העולם הבחינו שאופנה היא תופעה ייחודית למערב . צרפתי שטייל בפרס ובהודו במאה השבע עשרה , לדוגמה , כתב שאנשי המזרח "תמיד לבושים באותו האופן , " ובמאה התשע עשרה הבחינו האירופים שהאופנה אינה קיימת בחברות עניות " . כלומר ביגוד הוא תופעה אנושית אוניברסלית ועל זמנית , ואילו אופנה היא תופעה היסטורית מערבית . אופנה היא צורת לבוש המשתנה ללא הרף . תהליך זה נגיש לקבוצות מסוימות בחברה , ומובילים אותו "מכתיבי סגנון" למיניהם , כמו החצר המלכותית הצרפתית במאה השבע עשרה או מעצבי האופנה הבכירים במאה העשרים . שינוי סגנוני מהיר ותמידי הוא עקרון המפתח של האופנה , והוא המבדילה מדפוסי לבוש אחרים . חשוב לציין שגם במקום ובזמן שאופנה נהוגה צורות לבוש אחרות מוסיפות להתקיים לצדה , לא רק בקרב מי שאינם יכולים להצטרף אל מנגנון האופנה מסיבות כלכליות , אלא גם באמצעות בגדים בעלי תפקידים טכניים , דתיים ואחרים . אף במקום ובזמן הנתונים להשפעות האופנה , גורמים נוספים ( כמו הכנסה , מעמד , מין , מוצא אתני , גיל , מקצוע וצורת הגוף ) משפיעים לצדה על סגנונות הלבוש ודפוסיו . האופנה עצמה משלבת מקצב פנימי של שינוי מתמיד עם השפעות חיצוניות - תעשיית ההלבשה , המבנה החברתי , הסביבה האתית והאסתטית , אירועים פוליטיים וכלכליים . האופנה אמנם מושפעת מכוחות חיצוניים , אך אלה אינם מכתיבים 1 אותה . היא מתרחשת למען עצם החידוש האסתטי , ושינוייה הצורניים מגיבים על סגנונות קודמים או על סגנונות מתחרים , באופן ישיר ומובהק יותר מכפי שהם מגיבים על השפעות חוץ אופנתיות . יי מבקרים תרבותיים המתנגדים לגישה "אירופוצנטרית" אינם סבורים שהאופנה היא תופעה מערבית ייחודית , אלא טוענים שהאופנה קיימת בשלל תרבויות . אולם אופנה איננה שינוי בסגנון הלבוש גרידא . אמנם בכל קבוצה חברתית , בכל מקום ובכל זמן , שורר סגנון לבוש נפוץ , ואולם השינוי הסגנוני המתמיד המאפיין את האופנה הוא תופעה ייחודית שהחלה להתרחש בחברה המערבית מן המאה הארבע עשרה ואילך . האופנה משתנה בקצב מהיר , ושינוייה התדירים אינם נובעים ממניעים מעשיים תועלתניים אלא בעיקר משיקולים

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help