sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

ב . המבנה חלוקת המגילה לארבעה פרקים ( על פי החלוקה הנוצרית , שנקבעה בספרי מקרא עבריים , לראשונה במקראות גדולות , דפוס ונציה ( 1516-1517 מתיישבת יפה עם כוונת הכתובים : עיקרו של פרק א מוקדש לשיחת נעמי וכלותיה בדרכן ממואב לבית לחם עד כניסת נעמי ורות בשער העיר . אירועי שלושת הפרקים האחרים מתרחשים בבית לחם : פרק ב מתרכז בעיצובו של יום אחד בשדה בעז , ואילו פרק ג מתאר לילה אחד בגורנו . פרק ד עוסק ברובו בתמונת הגאולה , שבשער העיר . קורות המשפחה שקדמו לשיבה ממואב , ואלו שנבעו ממעשה הגאולה , מרוכזים בראש המגילה ( א , א ו ) ובסיומה ( ד , יח כב . ( למגילה מבנה סימטרי מובהק . פרק א מקביל לפרק ד ואף שני פרקי התוך , ב ג , מקבילים זה לזה . פרק א נפתח ביוחסין של אלימלך וביתו - משפחה אפרתית אלמונית , ופרק ד מסיים ברשימת יוחסין מפרץ בן יהודה עד לדויד המלך . פרק א פותח ברמז לתקופת השופטים , ואילו פרק ד מסיים ברמז לתקופת המלוכה - לדויד . בפרק א מוזכרת פעולה ישירה של , ה' המובילה לסופו של המשבר במישור הלאומי : "כי פקד ה' את עמו לתת להם לחם" ( א , ו . ( בפרק ד מוזכרת בשנית התערבותו הישירה של ה / והפעם היא שמה קץ למשבר האישי המשפחתי : "ויתן ה' לה הריון ותלד בן" ( ד , יג . ( בשני הפרקים הללו מופיעה מקהלת נשים המאירה מפרשת את מצבה של נעמי . אם בפרק א מגיבות הנשים בתמיהה של צער עם כניסת נעמי העירה : "הזאת נעמי" ( פס' יט ) הרי שבפרק ד מאריכות הנשים בדברים טובים , דברים ניחומים : "ברוך ה' אשר לא השבית לך גאל היום ויקרא שמו בישראל . והיה לך למשיב נפש ולכלכל את שיבתך כי כלתך אשר אהבתך ילדתו אשר היא טובה לך משבעה בנים" ( פס' יד טו . ( מקבילה מבנית מובהקת בין שני פרקי המסגרת קיימת גם במערכת הדמויות : כשם שבפרק א מאירה הדמות המשנית , ערפה , את הדמות הראשית , רות , כך בפרק ד מאירה הדמות המשנית , הגואל הקרוב , את הדמות הראשית , בעז . כשם שערפה חוזרת בה לבסוף מכוונתה לדבוק בנעמי , כך גם הגואל : הוא מוכן לגאול את אדמת נעמי אך לנכונותו הוא מציב גבולות : אין הוא מוכן לשאת את רות לאשה מחשש לנחלתו שלו ( פס' ו . ( לאורן של דמויות חיוביות אלה זורחות דמויותיהן של רות ובעז . ואשר לשני הפרקים שבלב המגילה : בפרק ב מעוצב יום אחד בשדה בעז . בפרק ג מתואר לילה אחד באותו שדה . העיתוי השונה גורר אחריו הבדלים נוספים : בתמונה המתרחשת לאור היום משתתפים שחקני משנה רבים , העובדים בשדה בעז . תמונת הלילה מתרחשת באין רואה - רות ובעז לבדם בגורן . גם מבחינות נוספות מהווה פרק ג את מקבילו הניגודי של פרק ב : שני הפרקים נפתחים בשיחת החמות וכלתה ( ב , ב : ג , א ה (; האחת פונה בבקשה הצעה אל רעותה , וזו מקבלת את דעתה . וכאן עדים אנו להיפוך בולט בין שני הפרקים : בפרק ב

האוניברסיטה העברית בירושלים

עם עובד

י"ל מאגנס


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help