sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

על כל פנים , התפיסה המקובלת בהיסטוריוגרפיה על אודות ציוני מרכז ומזרח מרכז אירופה והרעיון הדו לאומי בציונות , נוטה , אכן , להסביר את עמדתם של חלוצי הציונות הדו לאומית מפראג כגילוי , או כתוצר לוואי של שאיפה של קבוצת אינטלקטואלים אידאליםטים להימלט מהוויית חיים ממשית שבסביבתם הקונקרטית אל עולמם של אידאות מופשטות , עקרונות מוסר אוניברסליים , תבניות מדיניות אוטופיות , וחוויות רוחניות מיםטיות . מאלף לציין , כי המגמה לתפוס את רעיון הדו לאומיות כחריג ובמנותק מן המציאות בת זמנו , וכן לראות את הוגיו ודובריו כ"דמויות אידיוסינקרטיות" משהו , כפי שהוגדרו לא מכבר בהקדמה לקובץ המחקרים החדש על אגודת "ברית שלום , " הולכת ומתעצמת במחקר . הדבר בולט בייחוד לאחרונה , ככל שאופייה הדו לאומי של מציאות הקיום הישראלית הפלשתינית בת זמננו מעמיק יותר ויותר . אופן ייצוג "אוטופי אידאליסטי" ממין זה של יוצאי "בר כוכבא " ב " ברית שלום" מקבל משנה חיזוק משני דימויי עזר בסיסיים : אחד מהם מתייחם לדפוס התנהלותם החברתית התרבותית של ברגמן וחבריו הציונים הדו לאומיים להבא לנוכח הסביבה הלא יהודית בתקופתם הציונית המוקדמת בפראג ; ואילו האחר נוגע למעמד רעיונם הדו לאומי ביחס למגמותיה המקובלות של הלאומיות המדינית בזמן ובמרחב של התגבשות ציוניותם ודו לאומיותם . הדימוי הראשון מתאר את הבולטים שבציוני " בר כוכבא " בתור מי שגדלו והתעצבו במעין בועה תרבותית גרמנו צנטרית , ואף הוסיפו להיצמד אליה לאחר שהיו לציונים , על אפו ועל חמתו של הרוב הלאומי הצ ' כי בעיר הולדתם . משמע , על פי דימוי זה הופעל אצל אנשי חוג "בר כוכבא " מנגנון ההתכחשות לדברים כהווייתם כבר בשלב מוקדם למדי של הקריירה הציונית שלהם , כך שאין לתמוה על שה '' פנטסיה" הדו לאומית עתידה הייתה לקנן במוחותיהם דווקא . הדימוי השני מציג את רעיון המדינה הדו לאומית כסטייה חדה מן הדגם הנורמטיבי כביכול של התפתחות הלאומיות הפוליטית במזרח אירופה ובמזרח מרכז אירופה בכלל , ושל התנועה הלאומית הציונית בפרט . ודוק : ביסוד הציונות הדו לאומית , כגון זו של יוצאי "בר כוכבא " ב"ברית שלום , " עמד עקרון ההפרדה בין לאומיות למדינה , שנועד לאפשר קיום משותף של מספר קיבוצים לאומיים במסגרת מדינית אחת . מנגד , ברוח הגדרתו המפורסמת של ארנםט גלנר לתופעת הלאומיות , שעדיין מקובלת על דעת רבים מאוד מבין חוקרי הלאומיות המודרנית ורוב ההיסטוריונים של הלאומיות הציונית , נהוג באורח טבעי לזהות את הממד הפוליטי של הלאומיות והציונות עם השאיפה לממש עקרון שונה בתכלית - הלוא הוא , כניסוחו של גלנר , העיקרון שעל פיו "היחידה הפוליטית צריכה להיות חופפת ליחידה הלאומית , " קרי עקרון מדינת הלאום . 2 גורדון , "פתח דבר : אגודה , אישים ורעיון , " עמ' . 9 3 גלנר , לאומים ולאומיות , עמ ' . 15

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help