sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

עומדים במרכזם , מהווה תרומה מעמיקה למדע של תולדות הרעיונות בכללו , ודוגמה מופתית לשילוב של חקר היסטורי , חקר רעיוני וחקר פילולוגי במיטבם , וכיצד הם יכולים להצמיח יחד הבנה מעמיקה בסמלים בעלי משמעות כלל אנושית וכלל דתית . מחקרים אלה , שגם דרך כתיבתם חיונית , סוערת ומרתקת , היא בלי ספק אחת התרומות המרכזיות של שלום למדע הדתות ולתולדות הרעיונות . הפרשה ההיסטורית המרכזית שהעסיקה את שלום מאז שנות השלושים היא תולדות המיסטיקה היהודית , מקבלת האר"י ועד הנדבכים המאוחרים שבתנועה החסידית . לגבי שלום הייתה זו יריעה אחת , בת קרוב לחמש מאות שנה , שראשיתה בהתפתחות הקבלה ערב גירוש ספרד ובעקבות הגירוש , שיאיה הם בהופעת קבלת האר " י , הופעת השבתאות והופעת החסידות , והיא מאפיינת ומעצבת את תולדות המחשבה היהודית ותולדות ישראל בכלל במאה התשע עשרה ובראשית המאה העשרים . בתוך יריעה מחקרית זו מצויה שאלת דמותם של ימי הביניים היהודיים והתפתחותם לקראת סיומם - ראשיתם של הזמנים החדשים בתולדות ישראל , והניסיון להבין את הדחפים העיקריים שעיצבו את דמותה של היהדות בזמן החדש . אין ספק שבתחום זה תרם שלום תרומה מכרעת להבנה העצמית של עם ישראל , תרומה המהדהדת והולכת גם בימינו . מעמדה של הקבלה נשתנה ערב הגירוש , מצד אחד בגלל ירידתה של הפילוסופיה היהודית , המתחרה העיקרית של הקבלה בתחום התרבות היהודי ספרדי , ומצד שני בגלל ההתגברות המתמדת של המתח המשיחי במשך המאה השש עשרה . גורמים אלה הביאו לאט לאט ליציאתה של הקבלה מן המסגרת האזוטרית שקבעה לעצמה בימי ר ' יצחק מגי נהור ולראשית הופעתה ככוח משפיע ומעצב של התרבות הגלויה , הציבורית , בגלויות ישראל . המגורשים שנדדו לאיטליה , לטורקיה ולארץ ישראל , לירושלים ולצפת , הביאו אתם חיוניות חדשה ודחיפה חדשה , שהביאה להתעוררות רוחנית רחבת ממדים , ושיאה - התפתחותה של קבלת האר"י בצפת במחצית השנייה של המאה השש עשרה . קבלת האר"י , כפי שהסביר שלום , שימשה מענה רוחני רב תנופה , בעל ממדים מיתיים קוסמיים , למשבר העמוק של הגירוש ולתחושת הגלות החריפה שנשאו עמם המגורשים וחילקוה גם עם אלה שלא נפגעו מן הגירוש . קבלת האר"י העבירה את משבר הגלות ללב לבה של האלוהות , וראתה בפעולת התיקון , שנועדה לתקן משבר זה , פעילות משיחית שעיקרה , קודם כול , גאולת האלוהות , ורק כתוצאה מכך גאולת האדם מישראל . תורה זו , שיוצריה ביקשו לשמרה בסוד , פשטה במאה השבע עשרה במהירות בכל תפוצות ישראל , עיצבה את דמותן של ספרות המוסר וספרות הדרוש , שזכו לפריחה

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help