sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

שחלקו בעברית וחלקו בארמית , שנוצר ככל הנראה בתקופת הגאונים ; מחקר זה ראה אור בכרך היובל , הכרך החמישים , של תרביץ , כתב העת שבו פרסם ממחקריו הראשונים לפני חמישים שנה . שלום הדגיש בכל מחקריו כי ראשיתה של הקבלה איננה במקום נידח וצדדי , אלא היא פורצת ומופיעה בתקופה של פריחה ותסיסה תרבותית והיסטורית דווקא במרכז , בלב לבה של היהדות הרבנית . ההתנגשות בין הפילוסופיה היהודית , שהביאה עולם מחשבה חדש ליהדות , לבין המסורת הישנה מהווה רקע להופעתו של ספר הבהיר - הספר הראשון של הקבלה שאותו זיהה ותרגם שלום - ולהופעתו של חוג המקובלים הראשון בפרובנס בבית מדרשו של הראב"ד מפוםקיירה . עם כל השקידה המופלגת על פרטי פרטים , זיהוי ציטטות וקישור רעיונות המצויים במפוזר , שקידה שהביאה לכלל הבנה מסוימת במשנתו המורכבת של ספר הבהיר ובתורתו הסבוכה של ראשון המקובלים , ר' יצחק םגי נהור , תמיד ראה שלום את הדברים על רקע היסטורי רחב הרבה יותר . מצד אחד ניסה תמיד לעמוד על התהליכים התרבותיים המרכזיים , ועל המשמעות של הופעת הקבלה לגבי הפולמוס בין הפילוסופיה ומתנגדיה ; גילויו וזיהויו בתחום זה הקנו לנו הבנה חדשה , מעמיקה לאין ערוך , של פולמוס רב משמעות זה . מצד אחר ניסה לחשוף את המקורות והשורשים שמהם ינקו המקובלים את מסורותיהם הסמליות המהפכניות , בעלות האופי הגנוסטי , ששינו את תמונת היהדות בעיני עצמה בהמשך התפתחותה של הקבלה . גם כאן לא כל התשובות מצויות היו בידיו , וכמה וכמה שאלות רחוקות עדיין מפתרונן , אך שלום העמיד הן את עובדות היסוד והן את התבניות העיקריות שבתוך מסגרתן נמשך החיפוש אחר התשובות ליתרת השאלות שהותיר אחריו . מחקריו של שלום בתחומי ראשית הקבלה חשפו עולם יצירה תוסס וסוער , מגוון ורב ניגודים . מיםטיקת הצבעים והמספרים של חוג העיון , חוג יוצרים אנונימי בדרום אירופה בראשית המאה השלוש עשרה , לעומת המיסטיקה ה"נבואית" ובעלת המתח המשיחי , נוסף למיםטיקת אותיות ומספרים מסועפת של אברהם אבולעפיה . המיסטיקה הגנוסטית החריפה של האחים הכוהן , ר ' יצחק רר' יעקב בני יעקב הכהן , שבחוגם נתגבשה לראשונה תפיסה קבלית דואליםטית מובהקת , יחד עם יצירתו הקדומה של ר ' יוסף ג ' יקטיליה , מיסטיקה המיוסדת על ספר יצירה ומושפעת מאבולעפיה . החידה המיוחדת של תורת השמיטות של ספר התמונה העסיקה אותו הרבה , בהיותה גוון מיוחד חסר מקבילות מובהקות בחוגים אחרים , ובצדם תורת הסוד של חסידי אשכנז , ר ' יהודה החסיד ור ' אלעזר מוורמם , שפיתחו בנפרד תפיסת עולם היונקת ממקורות פילוסופיים של רב סעדיה גאון ור ' אברהם אבן עזרא , אך גבר בהם גוון מיסטי ב " םודות התפילה " שלהם ובתורת אהבת האלוהים בכתביהם .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help